geschreven door de Nederlandse consul te Colon. Die meldde chole ra als doodsoorzaak.9 Op 28 juli passeerde de K XIII, niet alleen als eerste Nederlandse, maar zelfs als eerste Europese on derzeeboot het Panamakanaal. Daarna ging het naar Mazatlan aan de Mexicaanse westkust en vervol gens in noordelijke richting naar San Francisco. Van het verblijf al daar maakte mijn opa gebruik om een bezoek te brengen aan Los An gelos, waar een nicht van mijn oma woonde. Na San Francisco ging het dwars over de Pacific via Honolulu, Guam.Yap, Manilla naar Ambon, Banda en Bima (op Soembawa) om op 13 december 1926 af te meren in Soerabaja. De Koninklijke Marine mocht zich toen recordhouder noe men van de langste, ongeconvoyeer- de reis met een onderzeeboot. Onderscheiden In het kader van het wetenschappe lijk onderzoek waren 132 onderwa teroefeningen uitgevoerd en in to taal 155 zwaartekrachtsmetingen verricht. De voorlopige berekenin gen wezen uit, dat aan de equator geen sprake was van systematische afwijkingen, zodat de gangbare op vatting over de opbouw der aarde overeind kon blijven. Wel moest worden vastgesteld dat het "drijven de evenwicht" van de aardkorst bo ven de diepzeetroggen, waarvan de K XIII er vier had gekruist, totaal is verstoord. Een ieder was het erover eens, dat de goede stemming onder de beman ning gedurende de gehele reis, in belangrijke mate had bijgedragen aan het succes van de onderneming. Het benauwde leven aan boord van de K XIII had die stemming uiter aard onder druk gezet, vooral tijdens de lange trajecten - waarvan er een zelfs achttien dagen duurde - zon der tussenhaven. Het herhaaldelijk onder water gaan voor het doen van de "slingerproeven" vormde een ex tra belasting. Dan konden, met name in de tropen, temperatuur en vochtigheidsgraad aan boord van een onderzeeboot hoog oplopen. De bemanning bleef echter "koel" en de stemming opperbest.10 Slechts eenmaal heeft zich een kri tieke toestand voorgedaan. Dat was bij Christmas Island, toen de K XIII tijdens een "slingerproef' dieper wegzonk dan de constructie toe stond. In de binnen- en buitenland se pers werd dit incident sterk opge klopt. Er zou zelfs sprake zijn ge weest van "doodsgevaar" en "kraken de spanten". Hoewel bezijden de waarheid, waren er zeker enkele spannende momenten geweest, toen de boot met een flinke snelheid zakte en de bemanning zich reali seerde dat de oceaanbodem onge veer 5000 meter onder de zeespie gel lag! Maar ook deze "diepteproef' Reisroute van Hr. Ms. KXIII naar Nederlandsch-lndië De cijfers naast de routelijnen geven voor elk traject de duur in dagen aan. Van de vier gepasseerde diepzeetroggen bij Porto Rico, Guam, Yap en de Filippijnen is de grootste diepte in meters aangegeven. 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 18