oost naar west de grote oceanen de continuïteit van de waarnemingen zouden onderbreken. Inmiddels was al gebleken, dat ook op zee nauwkeurig kan worden gemeten, mits dat gebeurt op een schip dat slechts geringe slinger- en stamp bewegingen maakt. Op een onder zeeboot dus. Die kan, zelfs bij ruw weer, duiken en rustiger waterla- gen opzoeken. Zo kon een, de ge hele aarde omspannende, waarne mingenreeks worden verkregen, die bij de cirkelvormige equator een constante zwaartekrachtswaarde zou moeten opleveren, maar, in ge val van een afplatting, op twee lijn recht tegenover elkaar gelegen pun ten een maximum waarde zou moeten geven en een minimum waarde op twee op 90° lengtever schil daarvan verwijderde punten. Verder zou worden onderzocht, of de aantrekkende massa van de aarde overal even groot is. Elke onregelma tigheid in de aardkorst doet haar in vloed gelden op de zwaartekracht aan het oppervlak. Uit dit zwaarte krachtsverloop zou men dus conclu sies kunnen trekken over de massa verdeling in de aardkorst. 5 Het vertrek van de K XIII Op donderdagmiddag 27 mei 1926 vertrok de I< XIII uit Nieuwediep. Dat trok nog meer kijkers dan ge woonlijk, omdat het schitterend zo merweer was. 's Ochtends om acht uur bevonden zich al duizenden be langstellenden aan de Buitenhaven. "Ja een zomersche dag was het Don derdag. In den bijna wolkenloozen hemel stond stralend de zomerzon. Warmtenevelen trilden boven de zee en deden vaag de kust van Texel uit komen. Een enkel zeilscheepje (en) een botter, eenige torpedobooten, enkele Z. booten en onderzeeboten De K XIII in de Pedro Miguelsluizen (Panamakanaal) (uit: C. van der Linden en M. S. Wytema (z.j.) waren op de reede zichtbaar. Hoog in de klare lucht vlogen een aantal vliegtuigen van de "Mok".6 Aldus de verslaggever van de Hel- dersche Courant. Het gezin van mijn opa stond niet tussen de uit- zwaaiers, want dat wilde hij beslist niet hebben. Afscheid nemen van vrouw en kinderen, dat deed hij lie ver thuis, zonder pottenkijkers. Zou mijn oma toen al hebben gevoeld, dat ze weer in verwachting was? Tegen vieren was eindelijk het mo ment van vertrek aangebroken. De meeste kijkers trokken naar het Wierhoofd, waar zich een dicht op eengepakte menigte vormde. Toen de K XIII naderde werd het muis stil. De stafmuziek speelde eerst het "Wien Neêrlands bloed". Daar na volgde een vrolijke mars, onder het spelen waarvan de onderzee boot de haven uitvoer. De beman ning werd toegejuicht, "de petten werden gezwaaid" en weldra was de K XIII achter de kim verdwenen.7 Door het Panamakanaal De eenzame en lange reis van het onaanzienlijke scheepje naar de Oost was begonnen. Eerst ging het naar de Azoren (Fayal), vandaar te rug naar de Canarische eilanden (Las Palmas) en vervolgens via Mona-Passage naar Curagao. Eind juni werd dit eiland door de K XIII aangedaan. De belangstelling was enorm en een "...buitenkansje voor het kijkgrage publiek". De dag vóór het vertrek mochten enkele uitver korenen mee voor een tochtje on der water. Er was op Cura^ao ooit al eens een Amerikaanse onderzee boot geweest, maar die bleef gehuld in een waas van overdreven ge heimzinnigheid: "Niemand werd aan boord toegela ten, niemand kwam in de gelegen heid eenig lid van de bemanning iets over het vaartuig te vragen... Het eenige wat uitlekte was, dat zij niet onder water kon varen. En waar dienen de duikboten anders voor!", aldus een der uitverkorenen.8 Daarna vertrok de K XIII naar Co- Ion aan de ingang van het Panama kanaal. En in die stad was het, dat mijn opa "aan het graf heeft ge staan" van zijn broer. Die was daar op 9 oktober 1918, toen zijn schip de haven aandeed, op 29-jarige leeftijd overleden en begraven. In het gemeentearchief van Den Hel der bevond zich ooit een brief, ge dateerd 14 november 1918, waarin dit sterfgeval werd gemeld. Voor zover ik me kan herinneren was hij

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 17