Van het bestuur: Wij wachten af...maar niet te lang! 94 De ervaring heeft ons geleerd dat de besluitvorming binnen de ge meente uitermate moeizaam en traag verloopt. Ik heb ooit nog eens de illusie gehad daarin verandering te kunnen brengen. Helaas, die in spanning heeft, wat dat betreft, niet veel opgeleverd. Ik denk dat we ons erbij neer moe ten leggen dat de gemeente een log, sloom en traag orgaan zal blij ven. Bedolven onder regels en procedu res waar je nauwelijks nog iets van snapt. Een stroperige massa die zich langzaam voortbeweegt. Het is jammer die conclusie te moeten trekken. Het moet toch an ders kunnen denk ik dan heel sim pel. Ben ik dan de enige die dat denkt vroeg ik mij af. Nee, velen denken er net zo over zo is mij de afgelopen tijd duidelijk geworden. Waarom ik deze inleiding gebruik als bijdrage voor Levend Verleden zal ik proberen uit te leggen. Al 15 jaar beschikken wij over een archiefruimte en leeskamer op het stadhuis. Een prima locatie waar we heel blij mee zijn. Enige jaren geleden werd ons een andere ruim te in het vooruitzicht gesteld. Lan ge tijd hoorden we er niets meer van. Er zat geen beweging in. Een aantal maanden geleden wer den wij er door de gemeente van op de hoogte gesteld dat de dagen voor onze archiefruimte waren ge teld. We moesten weg uit het stad huis en op zoek naar een andere ruimte. Als bestuur hebben wij ons daar over beraden. Ik hoef u niet uit te leggen dat het zoeken naar een an dere ruimte geen gemakkelijke op gave is. Zeker niet als je rekening moet houden met diverse klimato logische voorzieningen die aange bracht moeten worden in het kader van allerlei wettelijke voorschriften die gelden voor archiefbeheer. En over de kosten hebben we het maar even niet. Een verhuizing van ons waardevol le archief is voor ons als vereniging in feite een onmogelijke opgave. Dan ineens een telefoontje van de gemeente. Het gesprek over een mogelijke verhuizing van ons ar chiefkon als niet gehouden wor den beschouwd zo werd ons mee gedeeld. Bij nader inzien was de gemeente toch van mening veran derd. We moesten meer samen werken. Een hoopvol geluid uit het stadhuis. In tussentijd werd in de raad een discussie gevoerd over het digitaliseren van het krantenarchief van de gemeente. Prima ontwikke ling zo dachten wij. Er gaat nu toch wat gebeuren. Helaas. Alweer ruim een half jaar horen wij er niets meer van. Ik doe een beroep op de gemeente om een visie te ontwikkelen op het beheer van de archieven en alles wat daar mee samenhangt. Een goed geoutilleerde archiefruimte waarin zowel de archieven van de gemeente, als die van de HHV wor den ondergebracht, een leeskamer en een studieruimte moeten daar deel van uitmaken. Het digitaliseren van de krantenar chieven, foto's, tekeningen, het ru briceren, controleren en het behe ren zijn taken die niet meer van vrijwilligers verwacht mogen wor den. Dat vereist een professionele aanpak. Forse investeringen zullen noodzakelijk zijn. Wij zijn daar niet toe in staat. De gemeente kan wel een beroep doen op de ervaring en deskundigheid van de vele vrij willigers binnen onze vereniging. Vrijwilligers die de afgelopen jaren alles in het werk hebben gesteld het verleden te bewaren en te behe ren. Na 15 jaar wordt het tijd voor een andere koers. Het initiatief ligt bij de gemeente. Ik hoop dat wij op korte termijn een telefoontje krij gen. Als dat uitblijft, dan denk ik dat de gemeente niet geïnteresseerd is in haar verleden... en dus ook niet in haar toekomst. Of vergis ik mij? Ik hoop het maar Jan Dop

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 2