Den Helder in dienst van de VOC -v F'tT'h* Dit jaar wordt in Nederland her dacht dat vierhonderd jaar gele den de Verenigde Oost-Indische Compagnie werd opgericht. Rond de compagnie hangt nog steeds de roem van de rijke retourladin gen waarmee goudgeld werd ver diend, hoewel slechts één op de drie VOC-schepen de thuishaven bereikte. Terwijl de gedachte aan een Indië-ganger het beeld oproept van rijkdom en een inge richt huis, met kunstig gesneden meubilair van tropisch hout en ivoor, een schitterend servies van Chinees porselein en een meege nomen tropische vogel. Rijkdom was er wel, maar niet voor ieder een, zoals Arthur van Schendel beschreef in zijn boek "Jan Com pagnie": 'Met een lading voor de Compagnie, op tien ton gouds geschat, voer het schip naar Nederland, daarbij een overschot van dienaren die allen meer dan twintig jaar gediend hadden, enke len maar van de honderden die vertrokken en verkozen waren voor den terugkeer, en het mee- rendeel van deze de hogen en de hoogsten. Wat het schuim der natie genoemd werd, uitgevaren om het werk van geweld te doen, lag ginds gesneuveld, in verwaar lozing of onverschilligheid gestor ven, en wat er na zoveel tijd nog van leefde vond zijn karig onder houd van de weldadigheid van Indië, wat rijst, wat vis en warmte om niet. Soldaten keerden niet terug, duizenden lagen er al in de aarde'. Overlijden tijdens het dienstver band kwam schrikbarend veel voor. Doodsoorzaken waren het op de rotsen lopen en strandingen van de schepen, storm, scheurbuik, infec tieziekten, malaria, verontreinigd voedsel en water, oorlog en pirate rij. De omstandigheden aan boord waren erbarmelijk; ziekten grepen gemakkelijk om zich heen, omdat men met honderden mensen onder gebrekkige omstandigheden in een betrekkelijk kleine ruimte zat. Een i8e-eeuws VOC-schip van ongeveer 45 meter had een beman ning van gemiddeld 300 man, waarvan een derde soldaten. Veel plaats werd ingenomen door de lading. Alleen kapitein en officie ren beschikten over eigen hutten, het lagere scheepsvolk moest ergens op de dekken een slaap plaats zien te bemachtigen. Het water was een bron van ziekte, schepen bleven maanden onder weg zonder verversingsplaatsen aan te doen. De bemanning pro beerde de kwaliteit op peil te hou den door het water steeds in ande re reservoirs over te pompen, er een gloeiend stuk ijzer in te dom pelen, of met limoensap te ver mengen. Na een verschrikkelijke zeereis kwam het verblijf in een land met tropische hitte en veel onbekende ziekten. Van hygiëne had men geen begrip. De Indië-gangers dronken uit de rivier die tevens tot riool diende, bouwden, net als in het vaderland, grachtenhuizen, al krioelde het bij het water van de malariamuggen en gingen gekleed in te dikke en zware Hollandse kle ding. De sterfte was er dan ook enorm. Toch slaagde de VOC er telkens in aan voldoende personeel te komen. Er waren tijden dat de compagnie circa 12.000 man in dienst had en 150 schepen in de vaart. De VOC profiteerde van het feit, dat er altijd wel omdernemen- de jongens en mannen waren die het avontuur zochten en bovendien tot hoge posten konden opklim men. De compagnie was in de 17e en 18e eeuw 's werelds grootste handelsonderneming, in onze tijd te vergelijken met een multination al. Door onvoldoende herinveste ring, corruptie in eigen gelederen, concurrentie van buitenlanders, hoge kosten van gezagshandhaving en tenslotte het verlies aan schepen en ladingen in de Vierde Engelse Oorlog (1780-1784) kwam er in 1795 een einde aan het puur Hol landse koopmansbedrijf. Het zou meer dan vijftig jaar duren, voordat ons land zich in de wereld op han del en scheepvaartgebied enigszins had hersteld. Op de rede van Den Helder Ondanks dat Den Helder geen koopvaardershaven bezat was het toenmalige dorp voor de Verenig de Oost-Indische Compagnie bijna tweehonderd jaar van groot belang. Vanaf de kust vervoerden kleine schuiten goederen en proviand naar de machtige Oostindiëvaar- ders in het Marsdiep. De schepen lagen op de Koopvaardersrede ten

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2002 | | pagina 9