De stranding van het VOC-schip "Horstendaal"
tussen Huisduinen en Callantsoog
Er zijn in het bijna tweehonderdja
rig bestaan van de VOC nogal wat
schepen vergaan, maar over weinig
schepen is zoveel juridisch gehar
rewar geweest als over de "Hor
stendaal". Dertien jaar (1742-1755)
heeft het geduurd eer er een einde
kwam aan het dubbelspel' om de
eigendomsrechten van schip en
lading. Het was dan ook een unie
ke situatie, want de "Horstendaal"
strandde juist voor 't Buisegat, op
de grens van de jurisdictie van
Huisduinen en Callantsoog. Met
name door de bewaard gebleven
correspondentie van de Alkmaarse
magistraat Jacob Coren van der
Mieden, één van de heren van Cal
lantsoog, zijn we vrij goed op de
hoogte van het verloop van de
'strijd'. Het was dan ook zeer de
moeite waard. Het VOC schip
maakte deel uit van een retourvloot
uit Indië van negen schepen. De
'generale carga', de totale lading
dus van deze schepen bestond uit
meer dan anderhalf miljoen pond
bruine peper, anderhalf miljoen
pond koffie, ruim een kwart mil
joen pond muskaatnoten, idem
kruidnagelen, 100.000 pond foe
lie, meer dan een half miljoen
pond salpeter, mindere hoeveelhe
den borax, kamfer, katoenen
garens uit Bengalen, gom, indigo,
103 kisten Chinees porselein, ruim
20.000 pond parelmoer, 50.000
pond tin, tropisch hout en vele
andere oosterse producten in
geringere hoeveelheden.
Van deze retourvloot vergingen
drie schepen: De "Westerbeek",
sloeg door een storm om bij de
Faeröereilanden (de vloot voer om
Schotland huiswaarts). De "Oude
Zijpe"en de "Horstendaal" kwa
men voor de Hollandse kust in
moeilijkheden. Het eerste schip
strandde bij Zandvoort op 21 sep
tember 1742.
Stranding van de "Horstendaal" voor het Buisegat (reconstructietekning H. Schoorl).
17