voor Handwerksgezellen. Bij ver schillende architectenbureaus was hij vervolgens werkzaam tot hij zich in 1909 als zelfstandig archi tect vestigde. Elte is ongetwijfeld de belangrijkste Nederlandse architect van gebouwen met een joods-ritu- ele functie gedurende het Interbel lum. Hij werkte voor de joodse ge meenten en diverse joodse instel lingen, voor particuliere opdracht gevers, maar ook als projectontwik kelaar. Zo bouwde hij verschillende villa's in Amsterdam-Zuid, zomer huizen in Blaricum en Huizen en wooncomplexen in Amsterdam en Amstelveen. Daarnaast omvat zijn oeuvre diverse clubgebouwen, een stadion, ziekenhuizen en bedrijfs panden. Drie architectuurstromin gen hebben Eltes werk beïnvloed, achtereenvolgens H.P. Berlage (op wiens bureau hij als tekenaar heeft gewerkt), de Amsterdamse School en het Internationaal Expressionis me. Hij wilde echter nooit een ex ponent van een bepaalde stroming worden en stelde zich onafhanke lijk op. Dat blijkt ook uit zijn lid maatschap van de kunstenaarsver eniging 'De Onafhankelijken' en zijn betrokkenheid bij het Neder- landsch Instituut van Architecten, dat zich niet aan ideologieën of stromingen wilde binden en zich als tegenhanger van de BNA opstel de. Elte was een talentvol ontwer per, maar zeker geen voorloper. Zijn stijl ontwikkelde zich met de mode van de tijd en de smaak van zijn welgestelde opdrachtgevers mee. Zijn werk straalt degelijkheid en rijkdom uit. Veel aandacht be steedde hij aan de integratie van glas-in-lood, tegelwerk, betimme ringen en meubilair3. De nieuwe synagoge in Den Helder Uitgangpunt voor het ontwerp was dat, ondanks de bescheiden finan ciële middelen, "de verheven sfeer, die in een synagoge moet heer- schen, op den voorgrond dient te treden". Op 2 mei 1928 werd de eerste steen aan de Kanaalweg ge legd4. Het gebouw had een streng symmetrische voorgevel, met de hoofdentree in een diepe halfronde nis op de middenas. Het midden deel van de gevel sprong iets naar voren en werd bekroond door drie vensters op de verdieping met daar boven een luifel (afb. 3 en 4). De ar chitectuur heeft duidelijk verwant schap met de genoemde religieuze gebouwen van Harry Elte. De ku bistische vormen en de oversteken de luifels van de 'Obrecht-sjoel' en in de metaheirhuizen in Amster dam (afb. 5) en Diemen zien we ook bij de synagoge in Den Helder, afb. 2: Synagoge Heinzestraat hoek J. Obrechtplein te Amsterdam (1927 evenals de hoog geplaatste kleine vensters (vergelijk Diemen en Mui- derberg), en de halfronde hoofdin gang (Muiderberg) (afb. 6). Versie ringen in de vorm van beeldhouw werk ontbreken echter in Den Hel der. De synagoge werd ingewijd op 24 augustus 1928 5. Binnen trok vooral de met zwart marmer omlijste aron, de kast voor de tora-rollen, de aandacht. De aron was in een zijmuur uitgebouwd en nu zoals gebruikelijk gericht naar het oosten. Dit was mogelijk door dat het gemeentebestuur een strook grond had afgestaan; in de oude synagoge stond de aron nood gedwongen aan de noordzijde. De vrouwengalerij langs drie zijden rustte op vier kleine, met hout be klede kolommen. De betimmerin gen waren vervaardigd door de Hel- derse timmerfabriek C. Quak. De aron, de bima (de verhoging in het midden van de ruimte vanwaar de tora wordt gelezen) en de banken waren van groen, paars en zwart ge schilderd hout. De vloer was ge maakt van diep paars purperhard hout. Gedurfd kleurgebruik paste Elte ook toe in zijn andere synag ogen. Gebrandschilderd glas-in- lood werd geleverd door het beken de Haarlemse glazeniersbedrijf, de firma W. Bogtman. Elte ontwierp een voorhangsel voor de aron. Een ceremoniënbord werd vervaardigd door de firma Mulders uit Den Hel der naar ontwerp van Leo Pinkhof (1898-1943)6. Synagogelamp Centraal in de ruimte hing een fraaie roodkoperen lichtkroon met twaalf lampen. Waarschijnlijk is deze lamp het enige voorwerp dat ii5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2002 | | pagina 15