gebruikt om materialen voor de dijk te vervoeren. Er waren 12 kip karren aanwezig die men liet rijden vóór tienen, het tijdstip waarop de reizigersdienst begon. ^1897, 1899 en 1903 werd het emplace ment uitgebreid, zodat er uiteinde lijk een groot geheel ontstond. Af takking-halte Wierhoofd Molen plein werd in 1905 opgeheven en de rails gebruikt voor herstel van andere stukken. Er was sprake van enkele slechte seizoenen en in 1907 trok Pot zich terug. De lijn werd opgeheven, maar de rails enz. bleven liggen. Op 10 juni 1910 reed de tram echter weer, onder dezelfde naam, maar alleen was het nu een Helderse maatschappij. Het oude materieel was opgeknapt, maar in 1913 kwam er een derde lo comotiefbij. Deze locomotief was te zwaar voor de baan en een onge luk kon niet uitblijven. Op 6 sep tember ontspoorden de loc en 8 wa gons. In 1916 ging het goed en ver voerde men bijna 100.000 reizi gers. Ook van 1917 werd veel ver wacht, maar op 19 augustus van dit jaar deed zich een ernstig tramon geval voor. Er waren geen persoon lijke ongelukken, maar de baan en het materieel waren te erg geha vend om nog te worden hersteld. Loc 3 heeft nog in Limburg gereden en de andere twee hebben nog ge holpen met de afbraak, waarna ze werden verkocht. Er kwam dus plotseling een einde aan een lijn die 7400 meter lang was en 360 meter emplacement had. Sinds 1917 zitten we dus zonder tram en die zal wel nooit meer terug komen Ivo Spanierberg 26

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2001 | | pagina 26