gebruikt om materialen voor de
dijk te vervoeren. Er waren 12 kip
karren aanwezig die men liet rijden
vóór tienen, het tijdstip waarop de
reizigersdienst begon. ^1897,
1899 en 1903 werd het emplace
ment uitgebreid, zodat er uiteinde
lijk een groot geheel ontstond. Af
takking-halte Wierhoofd Molen
plein werd in 1905 opgeheven en
de rails gebruikt voor herstel van
andere stukken. Er was sprake van
enkele slechte seizoenen en in
1907 trok Pot zich terug. De lijn
werd opgeheven, maar de rails enz.
bleven liggen. Op 10 juni 1910 reed
de tram echter weer, onder dezelfde
naam, maar alleen was het nu een
Helderse maatschappij.
Het oude materieel was opgeknapt,
maar in 1913 kwam er een derde lo
comotiefbij. Deze locomotief was
te zwaar voor de baan en een onge
luk kon niet uitblijven. Op 6 sep
tember ontspoorden de loc en 8 wa
gons. In 1916 ging het goed en ver
voerde men bijna 100.000 reizi
gers. Ook van 1917 werd veel ver
wacht, maar op 19 augustus van dit
jaar deed zich een ernstig tramon
geval voor. Er waren geen persoon
lijke ongelukken, maar de baan en
het materieel waren te erg geha
vend om nog te worden hersteld.
Loc 3 heeft nog in Limburg gereden
en de andere twee hebben nog ge
holpen met de afbraak, waarna ze
werden verkocht. Er kwam dus
plotseling een einde aan een lijn
die 7400 meter lang was en 360
meter emplacement had. Sinds
1917 zitten we dus zonder tram en
die zal wel nooit meer terug komen
Ivo Spanierberg
26