de Windwijzer vanwege de dijkverho ging verdween werd alleen de kom- paskoers 230 graden aangehouden, met de Lange Jaap als richtpunt." Smidstraat, Den Helder. Op de achtergrond baken. Raadhuisje In oudere zeemansgidsen wordt ove rigens nog gesproken over een ande re merklijn, bestaande uit de schou tenkaap achter de Duinweg bij Huis duinen. Die moest in één lijn staan met het raadhuisje aan het Dijkje in het ouwe Helder. En dan was er dus nog de Helderse gemeten mijl bij Kaaphoofd. Deze sneuvelde bij de dijkverhoging in de jaren 70. Tot die tijd werd één lijn ge vormd door 25 meter hoge palen op de dijk en in het Huisduiner polder- tje. Het tweede paar bakens stond ten oosten van de Windwijzer. De eerste paal op het terrein van Rijkswaters taat ('s Lands Zeemagazijn), de ach terste in oud Den Helder, oostelijk van wat nu nog het gebouw van Tria de aan de Jacob van Heemskerck- straat is. Waarom zo ingewikkeld met palen en niet gewoon met een paar boeien? Noot: „Dat geeft nooit een precieze afstand. Boeien worden altijd uitge legd met kettingen die tweemaal zo lang zijn als de waterdiepte. De boei en hebben dus meters bewegings ruimte en daarmee wisselt ook de af stand. Zo worden de berekeningen onnauwkeurig." Wel zijn er blijkens de zeemansgidsen in 1907 nog twee lichtboeien uitgelegd, als ondersteu nende bakens voor een afstand van 750 meter. Bij Texel lagen bovendien op het laatst twee gele boltonnen, waarvan een de naam 'ton van de Doode Hond' droeg. Die benaming komt nog steeds op de kaart voor. Waarschuwing De schepen voeren veelal op volle kracht. „Maar je deed de proeven met verschillende vermogens, om zo de relatie tussen vermogen en snelheid vast te stellen." Wie de gemeten mijl voer, hanteerde een speciaal sein als waarschuwing voor de overige scheepvaart. „Als je erg hard voer kon je zo een zeilbootje op het strand zetten..." Snelheidsproeven nemen vergde con centratie. Maar dat was ook daarna nog nodig. Binnenloods Jacob Rijke- boer kon ervan meepraten. De gebo ren Terschellinger bewaarde in 1906 slechte herinneringen aan zijn geme ten mijl. De loods werd ernstig be rispt, nadat hij het stoomschip Duij- mar van Twist, na het proefstomen op de gemeten mijl, bij Harssens aan de grond liet lopen. Zelf voer Noot nog tot in de jaren 90 de gemeten mijl. Onder meer met superjachten. Zoals de Montkaj, een in Den Helder bekende verschijning. „De allerlaatste keren was met een jacht van de werf Huisman en twee kustvaarders die door scheepswerf Visser waren gebouwd." De gemeten mijl is een geruisloze dood gestorven, ingehaald door nauwkeurige plaatsbepalingappara- tuur als de gps (global positioning system). In 1997 verwijderde een aannemer de bakens op Texel. Naar verluidt had hij er nog een hele klus aan. De palen waren snel weg, maar de betonnen funderingen boden na zoveel tijd nog moedig weerstand. Ronald den Boer 67

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2001 | | pagina 7