tafel aan gaan juni de wor- mentenzorg gooit nog wat roet in het eten door de uitbreiding met 19 klokjes na een eerder gedane mon delinge toezegging nu schriftelijk af te keuren. Uiteindelijk gaan alle partijen akkoord met het plan de bestaande, enigszins valse, klokken niet te herstemmen en de nieuwe klokken hier qua stemming en uit- klinktijd naadloos op aan te laten sluiten. De Rijksdienst voor de Mo numentenzorg zal bij de keuring van de klokken aanwezig zijn. De (snel)trein komt in beweging. Eijs- bouts maakt een fraaie aansluiting op de bestaande klokken. We con cluderen allemaal dat de kleinste klokjes (disö en e6) wel erg klein zijn om nog enige muzikale functie te hebben, maar eigenlijk alleen dienst doen om de 4 octaven vol te maken. De traktuur wordt er een met gerichte tuimelaars, omdat een andere verbinding teveel ruimte zou vragen. Het is nog een hele klus om in de hoogste gedeeltes van de beiaard 25 klokken te verbin den met het klavier zonder dat dra den elkaar raken en tuimelaars scheef wegtrekken. Binnen in het monument werkt een plaatselijke aannemer, die zijn werkzaamhe den om commerciële overwegingen aan de stad schenkt, aan een fraaie cabine waarin een nieuw en zeer geruisloos Eijsbouts-klavier wordt geplaatst. Het bandspeelwerk is nog in een onberispelijke staat, vanwege de plaatsing binnen een verwarmd gebouw en wordt dus niet vervangen. Het pianoklavier blijft bij het bandspeelwerk in het inmiddels voormalige stadhuis staan. Na noeste arbeid van de monteurs van de Koninklijke Klok kengieterij Eijsbouts, wordt het werk op 6 oktober 1999 opgeleverd en kan de proefbespeling beginnen. Onder grote belangstelling van het beiaardcomité speel ik enkele lied jes. Verwondering is op de gezich ten af te lezen als ze merken dat je nu hard en zacht kunt spelen. Dat hadden ze in geen 30 jaar gehoord! Voordeel van het groter aantal klok ken is overduidelijk: een veel rui mer repertoire is te spelen en je kunt nu in verschillende registers de klokken laten klinken. Dat Van Bergen zijn profielontwerp nog niet geheel onder de knie had, is te zien in de wilde stemmingsgrafiek (en natuurlijk de zeer diepe stern- sporen aan de binnenzijde van de klokken). Veelal ligt de octaafparti- aal te hoog (soms wel een halve toon!), dit wreekt zich nu doordat er kleinere kokjes bij gekomen zijn die wel een behoorlijk zuivere grondtoon bezitten. Het spelen in octaven blijkt achteraf daarom niet aanbevelenswaardig! Ondanks de kanttekeningen die bij deze restau ratie zijn te plaatsen, is het resul taat zeer bevredigend. Conclusie Dankzij de restauratie van het Zeehelden Monument en de voort varendheid van de gemeente Den Helder is een lang gekoesterde wens van de stadsbeiaardier, Co Groenewoud, in vervulling gegaan, nl. het na lange afwezigheid weer aansluiten van een authentiek stolc- kenklavier aan de klokken van Van Bergen. Daarbij is tevens de keuze gemaakt de klokkenreeks uit te breiden zodat de muzikale moge lijkheden sterk vergroot zijn. De klank is zeer duidelijk verbeterd en eindelijk is er weer echte muzikale expressie mogelijk. De Koninklijke Klokken-gieterij Eijsbouts heeft een grote prestatie verricht door een zeer passende reeks klokken op de bestaande beiaard aan te laten slui ten, waardoor een nieuw geheel is ontstaan. Naast de reguliere bespe lingen van het instrument en de au tomatische melodieën die ieder half uur klinken, biedt de locatie op het Zeeheldenplein alle gelegenheid speciale evenementen te organise ren. Het ontbreekt niet aan enthou siasme van de omwonenden om hierin te participeren. Ik verwacht nog veel van deze lichtste vier-oc- taafs beiaard van de wereld te horen. Bob van Wely 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2000 | | pagina 15