Restauratie en uitbreiding van de beiaard van Den Helder 'irtuo- uditie, arkan- eike Hurk. nEg- :eker, er orga- min- ;1 gel', ze ach- o toen >or de :asti- ïaakte, /aarom £g- Bremer Feike >ij 5- Op 4 juni 1935 werd te Den Helder het Monument voor het Nederland se Reddingwezen onthuld, waarin een volledige beiaard met hand- en automatisch spel was opgenomen. 'Geboorte Klokken' Beiaardklanken ter verkondiging van de geboorte van H.K.K. Prinses Beatrix, Wilhelmina, Armgard, door Tj. Joh. Dito, Stadsbeiaardier der Gemeente Den Helder Voor het Nederlandsch Reddingwezen Onthuld op vier Juni 1935 door H.H. Koningin Wilhelmina der Nederlanden Dit zegt het schutblad van de compositie die Tjalling Johannes Dito, stadsbeiaardier van Den Helder van 1935 tot 1985, voor deze gelegen heid had geschreven; een prachtig werk met groot gevoel voor Vader landsliefde. Een beiaard in het IJsselmeer De beiaard van Den Helder is de tweede beiaard die de firma Van Bergen uit Heiligerlee maakt. De eerste beiaard, die voor Rhenen, wordt met groot enthousiasme ont vangen, omdat dit de eerste Neder landse zuiver gestemde beiaard is in de 20ste eeuw. De Engelse gie ters beheersen de Nederlandse markt in de twintiger jaren. On danks de mindere kwaliteit van de Van Bergen klokken doet het velen deugd dat er eindelijk weer een Ne derlandse gieter is die de kunst van het zuiver stemmen van klokken onder de knie heeft gekregen. On danks de beschermde status gaat de beiaard van Rhenen in de oorlog verloren. Bijna is de beiaard van Den Helder ook dit lot beschoren. Op 24 oktober 1944 wordt namelijk het klipperschip 'Hoop op Zegen' van schipper J. Van Dijk uit Dor drecht door de Duitse Wehrmacht gevorderd om de M-klokken van de opslagplaats te Leerdam naar Duitsland te vervoeren. Schipper J van Dijk is echter niet bereid dit onvaderlandse werk te verrichten, verlaat zijn schip en het transport wordt aan de onervaren schipper Marten Homma opgedragen. On middellijk wordt er protest aange tekend door de Nederlandse autori teiten tegen het niet nakomen van een eerder gedane afspraak, dat de beschermde klokken in ons land zullen blijven, maar het inladen van de klokken gaat door. Telefo nisch wordt in bedekte termen aan de magazijnbeheerder van Meppel, de heer Rueck, gevraagd of het mo gelijk is door het onbruikbaar ma ken van een brug of sluis de afvaart van het schip, waarin de klokken geladen zijn, te verhinderen. Van wege risico's van represaillemaat regelen en omdat het transport dan waarschijnlijk met vrachtwagens zal plaatsvinden, wordt dit plan af geblazen. Vervolgens wordt beslo ten een telegram naar Londen te sturen waarin verzocht wordt het zich nog in de Linge tegenover de Glasfabriek te Leerdam bevindende schip vanuit een vliegtuig tot zin ken te brengen. Er schijnt later in derdaad een vliegtuig vlak over Leerdam gevlogen te hebben, maar dit heeft niets ondernomen. Het schip is inmiddels vertrokken. Op 28 april 1945 wordt schipper Mar ten Homma gehoord. Hij moet het schip 'Hoop op Zegen' van Amster dam naar Emden brengen, achter de Duitse sleepboot B.S. 14. Hom ma heeft vervolgens het schip op Urk aangestuurd nadat hij was los geslagen van de sleep. Het schip is toen lekgeslagen en gezonken. Op 21 juni 1945 komt het bericht dat het schip 'Hoop op Zegen' gebor gen wordt. De klokken zullen naar Amsterdam vervoerd worden. To taal worden er 226 klokken en kle pels geborgen, waaronder de volle dige beiaard van Den Helder. De beiaard van Den Helder In 1935 levert Van Bergen een bei aard af van 30 klokken. Het instru ment is volledig chromatisch, be ginnend op C2 doorlopend tot f4 (c2 klinkend als e2). De klokken han gen in de centrale opening van het monument, de grootse klok onder de kleinste klokjes op rijen boven in. De verbinding tussen toets en klepel schijnt via een broeksysteem te zijn. De traktuur voor de speel- trommel moet ongetwijfeld één met overstekende hamerstelen zijn geweest. Daar is allemaal niets 45 Él

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2000 | | pagina 13