alles wat maar gevaar betekende.
Zoals het ook met rustige indruk
wekkende slagen al eeuwenlang en
ontelbare keren de begrafenissen
van de dorpelingen plechtig met
zijn geluid begeleidde naar hun be
de kosters, maar het was als het
ware hun kerkje. Zij verzorgden het
onderhoud maar bijvoorbeeld ook
dat de kaarsen in de kroonluchters
brandden. De klok op Huisduinen
werd vanwege de beperkingen van
boven:
De eeuwenoude luidklok in het
kerktorentje van Huisduinen.
onder:
Het luidtouw loopt langs de spanten over
de zolderruimte van het Huisduinerkerkje.
overlast niet geluid voor de avond
diensten. We luidden toen wel met
rouw- en trouwdiensten. Voor het
luiden moest je naar boven, het
touw hing boven het voorportaal,
op een zolderruimte onder het to
rentje'.
In een oud boekje in het Alkmaars
Streekarchief, genaamd: 'Opschrif
ten der clocken in Noord-Holland,
bij een vergadert door Dirk Burger
chirurgijn aan de Groote Sloot in
de Zijpe 1708, door Willem Leek
geextraheert 1787', beschreef Dirk
Burger tijdens zijn reis langs de
kerktorens ook de randschriften
van de (nog aanwezige) luidklok
van Huisduinen
Nicolaes heet ick.
Den levendighen roep ick.
Den dooden overluy ick.
Goebel Sael goot my int jaer
M CCCCCXXXVII
Met Nicolaas wordt de bescherm
heilige van de zeevarenden be
doeld. De Amsterdamse klokken
gieter Gobel Zaal goot, naast de
luidklok van Huisduinen, onder an
dere ook de klok voor de kerk in
Hauwert (1530), de grote slagklok
voor de kerk in Hoorn (1531) en de
klok voor de kerk in Kalverdijk
(1534)-
bodem
bestaat daar
alleen nog
maar uit zand
grond. Vervolgens
zijn alle elkaar opvol
gende kerken gebouwd
op de plek waar het huidige
kerkje (1896) is gebouwd. Eerst van
hout, later van hout en steen en het
huidige van steen. En altijd is de
monumentale klok uit 1537 de be
woners van Huisduinen tot op he
den trouw gebleven. De luidklok
die krachtig beierde bij vreugdevol
le gebeurtenissen en die klepte
(met korte rukken aan één kant te
gen de klok slaan) om de dorpelin
gen te waarschuwen voor opdrin
gend water, voor brand en voor vij
andelijke schepen, ja eigenlijk voor
graaf-
plaats, naar de
plek die nu be
kend is als het 'Oude Gedeelte' op
de Algemene Begraafplaats. Oud
kerkvoogd en penningmeester van
de Hervormde gemeente L. Sou-
werbren was altijd nauw betrokken
bij het kerkje en vertelt: 'De laatste
koster was E. Ingelse, de slager uit
de Krugerstraat. Samen met zijn
vrouw hebben zij jarenlang het be
heer gehad. Het waren geen betaal-
22