Het zeevaartonderwijs in Den Hel der is evenwel al veel ouder. Door de ligging aan het water was het on derwijs in zeevaart, navigatie en sterrenkunde al eeuwen terug voor de dorpelingen aan het Marsdiep van het grootste belang. Langs de drukke vaarroute en op de De Ankerparkbrug gezien ^*-1 vanaf de Zuidstraat richting de Rijkswerf. Tekening H. Schoor!. rede was er altijd wel wat laad- en loswerk maar voor wie kennis van de zeevaart bezat lag er misschien wel een baan op een loodsvaartuig, walvis- of koopvaarder in het ver schiet. In de dorpsschool werd daartoe door de schoolmeester of een ervaren oud-zeevaarder les ge geven. Zeker 's winters 'wanneer de meeste manschap tuijs zijn aan de Helder, om bequaame zeelieden te bekoomen', zo meldt een akte uit 1749. Zo gaf ene schoolmeester Jan Pronk, een gewezen zeeman, begin achttiende eeuw lessen in stuur manskunst en navigatie. Feitelijk legde Adriaan Johannes Leijer rond 1854 de basis voor de la tere zeevaartschool. Hij begon in een ruimte van het latere politiebu reau aan de Kerkgracht met zee vaartkundig onderwijs. Het werd al snel de zeevaartschool genoemd. De animo was groot en begin vori ge eeuw verhuisde de school naar het Ankerpark. Vanwege de op komst van de stoomvaart en de na bijheid van de Rijkswerf Willems oord werd alras begonnen met een machinistenopleiding. Modern De belangstelling voor de Zeevaart school groeide en groeide en dat was op een goed moment niet meer bij te benen met de aankoop en ver bouw van omliggende woningen. De Nieuwe Hogere Zeevaartschool, die op 11 september 1930 werd geo pend, kende vol gens het ge meentelijk jaar verslag een 'mo derne en pretti ge inrichting.' „Het meubilair is zeer doelma tig en sierlijk, terwijl de gan- sche inrichting van het gebouw alleszins aan de hoogste eischen voldoet." Henk Visser weet nog hoe hij en andere kinderen zich vermaakten als nieuwe 'zeebabies' aan het An kerpark ontgroend moesten wor den. „Dan werden ze bijvoorbeeld gedwongen met een tandenborstel de straat schoon te poetsen. Of men zette hen op een meerpaal in de binnenhaven, waarna ze zelf maar moesten zien hoe ze d'r vanaf kwa men. Mijn ouders vonden het maar niks, die vernederingen. Maar voor ons was dat ontgroenen feest!" Bij de zeevaartschool hoorde een internaat. Daarvoor werd vanaf 1945 gebruik gemaakt van een aan tal panden aan de Binnenhaven. Na 1961 trokken de leerlingen in het voormalige lyceum aan de Hoofd gracht, dat de naam kreeg Gemeen telijk Internaat Zeevaartschool Prinses Margriet. Nadat de marva's het voormalige ramschip hadden verlaten, verhuisden de studenten naar de Schorpioen aan de Binnen haven/Zuidstraat. Tenslotte werd nieuwbouw betrokken, tegenover de Van Kinsbergenbrug. Dit is mo menteel een verzorgingstehuis. De naam Prinses Margriet bleef ge handhaafd. Doodsteek In 1979 volgde samenvoeging met de School voor de Zeevisvaart tot één Nautisch College Noorder Haaks. De zeevaartschool ging na dien geheel voor Den Helder verlo ren. Alleen het visserijonderwijs is gebleven als onderdeel van het Re gionaal Opleidingen Centrum. Al ruim voor die tijd was de Anker parkbrug gesloopt, wat feitelijk de doodsteek voor het buurtje beteken de. Er bleef er nog een tijdje leven dig, maar het was anders. En nu, anno 2000 ligt het Anker park er verstild bij. Leven alleen de herinneringen nog. De twee wonin gen, lange tijd bewoond door re spectievelijk Henk Vissers gezin en zijn ouders, zijn nu in gebruik bij werknemers van de scheepswerf. Het brugwachtershuisje van de fa milie Smit is als werkruimte in bruikleen bij fotograaf Albert Ver meulen. Het gebouw van de Zee vaartschool zal worden overgedra gen aan de gemeente, maar die weet daar niet goed raad mee. Dus gingen onder (oud-)wethouders al weer stemmen op om het te slopen voor nieuwbouw. Daar lijkt evenwel op dit moment weinig politieke steun voor. Herbouw Pieter Smit vindt het verdwijnen van de Ankerparkbrug nog steeds jammer, al heeft hij begrip voor de motieven van destijds. „Het was al lemaal hout en rond de waterlijn verkeerde hij in slechte staat. Op knappen zou heel veel geld hebben gekost en dat had men er na de komst van de Van Kinsbergenbrug niet meer voor over." Voor Henk Visser hoeft de brug in elk geval niet meer herbouwd te worden. „Al was het maar omdat de werf dan een groot probleem heeft. Het droogdok ligt precies op die plaats. Nee, laten ze maar een Ravelijn- brug bouwen. Lijkt me een beter idee." RONALD DEN BOER 106

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2000 | | pagina 22