Grootvader Roos' levensverhaal 69 Op de Algemene Begraafplaats in Huisduinen bevindt zich het graf van Jan Roos. Het is mijn grootva der, die ik spijtig genoeg nooit heb gekend. Maar mede aan de hand van de originele persoonsboeken die op de marineschepen werden bijgehouden over loopbaan, sala risbetalingen en eventuele bevor deringen heb ik zijn periode bij de Koninklijke Marine kunnen reconstrueren. Een periode, die in september 1922 eindigde met een tragisch ongeluk aan boord van het pantserdekschip Hr. Ms. Gel derland. jan Roos ziet op 25 september 1883 in Haarlemmermeer het levens licht, als zoon van Korstiaan Jansse Roos, die commandeur schilders is op de Rijkswerf, en Johanna Catha- rina Been. De familie Roos verhuist naar Den Helder, en staat daar van af 8 april 1890 ingeschreven. De meesten van de negen kinderen trekken later naar Amsterdam, maar Jan Roos meldt zich bij de marine zodra hij achttien jaar is. Hij wordt op 19 april 1901 geplaatst aan boord van het wachtschip Wil lemsoord, als stoker derde klas. Hij verdient dan twintig gulden per maand. Bijna zes jaar later, op 21 februari 1907, trouwt hij met Eliza- beth Catharina Kooman. Het echt paar woont aan de Kapperstraat nummer 6, een zijstraat van de Spoorstraat, ter hoogte van het Jut- tersplein. Feitelijk de straat vóór de Palmstraat. Zij krijgen drie doch ters, van wie de tweede, Pietronella Maria Roos, mijn moeder is. Jan Roos doet bij de marine dienst op zowel pantserschepen als pant- serdekschepen. Het verschil is aan de buitenkant te zien. Een pantser dekschip heeft twee stoompijpen, een pantserschip één. De schepen zijn rond de eeuwwisseling ge bouwd door de Rotterdamse Maat schappij van Scheeps- en Werktuig bouw Feijenoord in Rotterdam. De Koninklijke Marine laat in die periode zes pantserdekschepen en drie pantserschepen bouwen. Ze zijn ruim 94 meter lang, 15 meter breed en hebben een diepgang van 5,4 meter. Aan boord bevinden zich 325 beman ningsleden. Het machinevermo gen van de pant serdekschepen is ruim negen duizend pk, die van de pantser schepen 6300 pk. Als er brandstof moet worden ge laden, komt er per keer tussen de 450.000 en 900.000 kilo kolen aan boord. Dat gaat in die dagen nog heel primitief, met houten platte kruiwagens. On danks de stuif- kleden die over de dekhuizen zijn gespannen, wordt het schip Jan Roos korp. Mach. km roetzwart en dat geldt ook voor de houten steiger voor het kolenladen aan de Buitenhaven, de 'Jantjes' zelf en eventuele toeschouwers. Jan Roos krijgt sinds zijn aantreden tal van plaatsingen, zoals op het pantserschip Koningin Regentes (1902-1904), de pantserdekschepen Noord-Brabant (1904), Holland (1904-1905) en Gelderland (1905), het fregat Van Speyk en de pantser schepen Emma en Van Heems kerk. Zijn wedde stijgt navenant.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2000 | | pagina 17