hulp geboden worden. Redders troffen alleen maar complete chaos aan. Het schip zelf of wat er nog van over was kon op dat moment door de hoge golven niet eens be reikt worden. Was de bemanning gemakzuchtig door de eenvoudige vaarroute of vatten de officieren hun taken al te nonchalant op in het gezelschap van passagiers? Werd men werke lijk totaal verrast door een storm of was er sprake van een geheime op dracht dicht onder de Hollandse kust? Een hardnekkig gerucht wil name lijk dat de Lutine op die rampzalige nacht een geheime opdracht uit voerde en probeerde een deel van de som geld naar het Engelse lan dingsleger in Noord Holland te brengen. Dat leger had geld nodig naarmate de veldtocht dieper in Noord-Holland vastliep. Anderen spreken dat tegen omdat er grote haast was geboden bij het overbren gen van de lading naar Hamburg en er voldoende andere schepen waren om een geldtransport naar Holland te verzorgen. Goudkoorts Kort na de ramp verspreidde het ge rucht zich al snel van de rijke lading en moest het wrak door de Engelsen bewaakt worden tegen op dringerige eilanders. Dat duurde tot aan het einde van de Engelse in vasie in Noord Holland op 18 okto ber 1799 waarna de standvonder het recht van berging kreeg. De eer ste officiële berging ging onder zijn leiding van start met een drietal Terschellingers die met hun scheepjes al vissend de lading pro beerde te bergen. Zonder succes. Twee eeuwen lang woedde die goudkoorts voort, want tot op he den zijn duikers met toestemming van de nog steeds belangstellende Engelse verzekeraar Lloyd's actief in het IJzergat. Een hele stoet ging hen voor. Uitvinders braken zich het hoofd over de meest fantasti sche bergingstechnieken. Maar tot op de dag van vandaag bleef de op brengst - voor zover gemeld - te leurstellend. Sinds de wetswijzi ging van 1988 zijn er voor de Luti ne geen bergingsvergunningen meer afgegeven. Er mag wel ar cheologisch onderzoek plaatsvin den omdat het gebied van de stran ding door de staatssecretaris van OC en W voorlopig aangewezen is als beschermd archeologisch mo nument. Over de hoeveelheid goud en zilver die het schip aan boord had zijn de deskundigen het nog steeds oneens en waarschijnlijk zal men hierover nooit uitsluitsel krij gen. Immers de beroemde Engelse verzekeringsmaatschappij Lloyd's die de lading verzekerde raakte bij een enorme brand in 1838 in de Beurs van Londen al haar gegevens van de Lutine kwijt. Conservator Gerald de Weerdt van museum 't Behouden Huys op Ter schelling vertelt dat er afgelopen zomer veel verkenningen zijn uit gevoerd door een duikersgroep uit Harlingen die de wrakstukken op nieuw gelokaliseerd hebben: 'Een aangepaste zandzuiger gaat de 3 a 4 meter dikke zandlaag boven de wrakdelen verwijderden zodat de duikers met kleine zuigpijpen het zand voorzichtig tussen de spanten en het houtwerk kunnen weghalen, dan kunnen we aan de gang. Het wrak ligt midden in een zeegat op een vlakte van een meter of tien diep en bestaat uit zware delen en schuin uit de bodem stekende dek- balken, daar tussenin hebben de duikers de eerste vondsten uitge haald die aangetoond hebben dat dit ook echt van de Lutine afkom stig is'. Tot ver in de herfst werd er gedoken. Nog altijd zonder succes. En nog steeds is er geen enkele dui delijkheid over de mysterieuze goudschat. Archeologische vond sten als gebruiksvoorwerpen, scheepsconstructiedelen, bouten en scheepsbeslag zijn al wel naar bo ven gehaald en in expositie te be zichtigen in het museum op Ter schelling. Rens Schendelaar Met dank aan Gerald de Weerdt bron: De Lutine 1799 -1999 de raadselachti ge ondergang van een schip vol goud. Redactie Bert Huiskes en Gerald de Weerdt. Geschreven door diverse auteurs. Uitgeverij Thoth, Bussum 1999 (ISBN 90 6868 223 7 NUGI 645) prijs f49,50. 5°

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1999 | | pagina 22