De foto die de omslag van ons blad 'Levend Verleden' vanaf nummer i van de ioe jaargang heeft gesierd werd gemaakt vanuit de seinpost op het Commandementsgebouw (ook wel het Paleis genoemd) van de Ko ninklijke Marine aan het Nieuwe Diep, toen nog de Buitenhaven ge noemd. Het is niet zomaar een plaatje van een binnenkomend ma rineschip in de haven Het Nieuwe- diep, maar dit echt Helderse beeld heeft ons veel meer te vertellen dan alleen maar 'Hr. Ms. 'Hertog Hendrik' bij binnenkomst in de ha ven van Den Helder', zoals in ons blad is vermeld. Dit op 22 maart 1904 in dienst gestelde pantser schip, compleet met op het achter schip een installatie om watervlieg tuigen op te hijsen, strandde ruim een jaar later, nl. op 28 juni 1905, op een rif bij Zuid-Celebes. Daarna ging het heel lang goed, totdat het op 28 februari 1918 roerschade op liep bij de Faröer-eilanden. In de ja ren 1931 tot en met 1933 werd het verbouwd tot opleidingsschip ('schoolschip' staat er in de anna len). Uiteindelijk werd de 'Hendrik' op 5 maart 1938 uit dienst gesteld, doch werd tijdens de mobilisatie I939/I94° alsnog ingeschakeld als kustverdedigingsschip bij Terschel ling. En tenslotte verscheen het en kele jaren na afloop van de Tweede Wereldoorlog als wachtschip (loge mentsschip) in de Helderse haven. Het op de foto vastgelegde binnen varen was kennelijk geen bijzonde re gebeurtenis, want er is op één man na, geen publiek op de wal. Er liep eb en het was tegen laagwater, gezien de waterstand bij de steen glooiing van de strekdam en bij ducdalf nummer 1 bij het pantser fort 'Harssens' aan de overzijde van de haven. Bovendien ligt het op 14 mei 1926 in dienst gestelde s.s. 'Marsdiep' van Texels Eigen Stoom boot Onderneming (TESO) ook te genstroom afgemeerd aan de stei ger. Op het Wierhoofd is, boven de daken van de bebouwing op het Havenplein, de blauwe vlag zicht baar, waardoor het in- en uitlopen van de haven voor andere vaartui gen op dat moment verboden is. In samenhang hiermee voert de 'Her tog Hendrik' aan bakboordzijde van de voormast de internationale (rode) seinvlag B (als vermeld in het Zeemanshandboek, deel I, van Kltz. S.P. L' Honoré Naber), tente ken dat het schip in de haven gaat/mag manoeuvreren, want het zal volgens voorschrift met de kop naar buiten, t.w. de haveningang, moeten afmeren. Aan stuurboord op de bak staat, in wit werktenue, de meerrol reeds aangetreden, te vens voor het geven van eerbewijs aan Commandant Marine, verte genwoordigd door het wachtschip 'Koningin Emma der Nederlan den'. Rechts op de voorgrond ligt de torpedoboot jager Hr. Ms 'Korte- naer' (KN) model afgemeerd met de boeg naar de havenuitgang, te gen de z.g. Jachthoek en aan de steiger vóór het Paleis. Dit op 5 maart 1928 in dienst gestelde schip behoorde tot de 'Admiralenklasse', waarvan alle schepen een admiraal als naamgever hadden. Het vaar- schema van de KN vermeldt o.a. reizen naar Cura^ao (voor 11/2 maand), naar Nederlands Oost-In- dië (samen met Hr. Ms. 'Van Ghent'), in 1935 naar Göteborg en op 4 november 1935 weer naar In- dië, in februari 1942 is het schip tij dens de slag in de Javazee ten on der gegaan. Richten we de blik op de wal dan ziet men op het Haven plein het in de beginjaren 1930 in verband met reconstructie van het plein afgebroken Peperhuisje (oor spronkelijk douanepost). Op de hoek, aan het einde van de bebou wing van het Havenplein, het ge renommeerde hotel 'Den Burg' van de familie Robertson. In het souter rain daarvan was het Texels en Wie- ringer Veerhuis, met wachtlokaal, met als uitbater Toon Luyckx. Vóór de deur staat op zijn vaste stand plaats de bekende Helderse ijsboer Laan. Ook is te zien dat het Haven plein nog werd verlicht door gaslan taarns. De op de foto zichtbare tui en op het dak van het Paleis duiden nog op de aanwezigheid van anten nemasten voor de draadloze tele grafie van de in het gebouw geves tigde marineverbindingsdienst. Uit al deze gegevens, plus het feit dat de bomen in de paleistuin vol in 't blad staan, kunnen we concluderen dat de letterlijk en figuurlijk onder de loep genomen foto in de zomer van 1930 of 1931 gemaakt moet zijn. Wim Kalkman 48

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1999 | | pagina 20