ng tot die :t een en, W r iet KIM. snde ?er- ig in :stel gen )e hijs- st met irich- i het is om ;n te k- ïu, is Ster- ia tale orpe- ivazee hts -Ir. :o- en het iana no vember 1936 mee van IJ muiden naar Den Helder. Van daaruit zal de kruiser op 12 ja nuari haar eerste en tevens laatste grote reis maken. Het wachtsvaar- tuig Koningin Emma der Nederlan den en enkele andere marinesche pen hebben vooraf tijdelijk plaats ingeruimd voor de De Ruyter. De kruiser is bovendien te lang om te draaien en moet dus achterwaarts de haven uitgetrokken worden. Triomftocht De reis naar Nederlands-Indië is een ware triomftocht, waarover in de pers uitvoerig wordt geschreven en later zelfs een boek verschijnt. Hr. Ms. De Ruyter arriveert tenslot te op 24 februari. In de bezochte havens volgt de ene demonstratie vaart na de andere receptie. Pas als al het feestgedruis verstomt, begint de kruiser aan haar taak als vlag genschip voor het eskader met pa trouilles en escortevaart. De oorlog breekt uit, maar pas bij de aanval op Pearl Harbour wordt het ook in Indïe menens. De vuur doop voor het schip is eind januari 1942 in de Balizee, als het schip sa men met andere geallieerde eenhe den een Japanse luchtaanval af weert. Er zullen meer aanvallen volgen, maar de kruiser slaat ze allemaal af. Wanneer bovendien in de Straat Badoeng een treffen met de Japan se oppervlaktevloot, op 18 en 19 fe bruari 1942, volgens de geallieer den zelf in een eclatant succes ein digt, neemt in Indië het optimisme toe. Ten onrechte, zo zal al snel blij ken in de Javazee. Het verloop van die beruchte slag is reeds menigmaal uitvoerig be licht en zo ook de rol van Hr. Ms. De Ruyter en eskadercommandant Karei Doorman. De kruiser krijgt in het duel met de Japanse vloot een groot aantal treffers. De Japanse commandant van de Amatsukaze zal later verklaren dat het schip 'brandt als een lucifersdoosje dat vlam heeft gevat.' Dramatisch De trots van de Nederlandse zee macht is plotsklaps kreupel en kreunt in al zijn voegen. Dan volgt de fatale torpedering. Munitie en stookolie vatten vlam. Hr. Ms. De Ruyter maakt direct slagzij. De eva cuatie verloopt dramatisch, omdat slechts één sloep gestreken is en reddingsvlotten met lijnen aan het schip blijven vastzitten terwijl nie mand in het water een mes bij zich heeft. Losdrijvende vlotten worden steeds naar het brandende wrak ge zogen. Slechts eenderde van de beman ning zal de ramp uiteindelijk over leven. Zij worden door de Japan ners krijgsgevangen gemaakt. De meesten zijn er getuige van ge weest hoe de De Ruyter, ruim drie tot vier uur na de torpedering, nog eenmaal hoog oprijst, om daarna pijlsnel naar de diepte weg te zak ken. Maar, zo menen velen in het kielzog van koningin Wilhelmina, 'ze heeft de eer van onze driekleur hoog gehouden.' Ronald den Boer Er zijn naslagwerken en naslagwerken. Het boek dat uitgeverij Asia Maior uit Purmerend recent uitgaf over de imposante kruiser Hr. Ms. De Ruyter (1933-1942) is zeldzaam mooi. De liefhebbers vinden hierin een schat aan foto's, gemaakt vanaf de allereerste kiellegging tot enke le maanden voor de ondergang tijdens de Slag in de Javazee. Daar naast worden uitgebreide, uitvouwbare plattegronden van het schip getoond. Maar het zijn niet alleen de ongeveer 180 illustraties die het boek zo aantrekkelijk maken. De auteurs H. J. Legemaate, A. J. J. Mul der en M.G. J. van Zeeland hebben met hun tekst bepaald geen half werk geleverd. Zij beschrijven uitvoerig de geschiedenis van het krui ser-model, de Nederlandse politieke situatie aan het begin van de ja ren 30, het bijbehorende gekissebis over de opbouw van de marine vloot en het uiteindelijke besluit tot bouw van de De Ruyter. De le vensloop van het schip en het leven aan boord wordt, mede aan de hand van archiefstukken en getuigenissen van oud-opvarenden, ge volgd. En hoewel de schrijvers zeer gedetailleerd te werk gaan, is het boek beslist leesbaar gebleven. RdB Hr. Ms. De Ruyter, 1933-1942. ISBN 90 74861. Prijs: 69,50. 43

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1999 | | pagina 15