weer met 24 meter verlengd tot 174 meter, kwamen er grotere brand stoftanks en kregen de oorspronke lijke zes 15 centimeter snelvuur- kanons na veel geharrewar verster king van een zevende. Die kwam vooraan, boven op de kombuis te staan. De NV Dok- en Werf Maat schappij Wilton Feijenoord mocht de De Ruyter gaan bouwen. Wonderlijk genoeg zaten er sterke Duitse invloeden in het ontwerp. Het Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw (IVS) in Den Haag, nauw betrokken bij de bouw, werk te namelijk samen met de latere Kriegsmarine en was deels zelfs be mand met Duits marinepersoneel. Het resultaat: de brug van de krui ser vertoonde sterke overeenkom sten met de Duitse vestzakslagsche pen Admiral Scheer en Admiral Graf Spee. Maar voor het overige was Hr. Ms. De Ruyter een stoer Hollands marineschip met een ei gen karakter. Wilhelmina Op 13 oktober 1936 volgt de plechti ge indienststelling in het bijzijn van koningin Wilhelmina. Het wordt een nationale gebeurtenis. Journalisten in Nederland en in Ne- derlands-Indië buitelen met super latieven over elkaar heen bij het be schrijven van deze nieuwe trots van de vaderlandse zeemacht. Koningin Wilhelmina jubelt waar dig mee: „Met de marine verheug ik mij bijzonder in deze aanwinst, te meer daar wij er op kunnen bo gen, dat het schip op vaderland- schen bodem is gebouwd en door Nederlandsche industrie is vervaar digd, terwijl het den toets der verge lijking met zijne soortgenooten in het buitenland ten volle kan door staan." Zij besluit 'met den wensch, dat dit schip beschoren zal zijn onder Gods zegen steeds ge lukkig te mogen varen en de eer van onze driekleur op alle zeeën hoog te houden." Dat laatste is wel gelukt en ook de 'toets der vergelijking' kan de krui ser inderdaad doorstaan. Ze is qua accommodatie redelijk modern en comfortabel. Althans voor zover dat de onderofficie ren en officie ren betreft. Korporaals en manschappen slapen nog ge woon in hang matten. Tij dens de oorlog zal hun leef ruimte steeds krapper wor den. Sommige nieuwkomers moeten zich dan behelpen met een plekje boven op een kast of tafel of zelfs in een bergruimte. Anderen slapen 's nachts op dek. De 'inheem- schen', op een goed moment een kwart van de bemanning, hebben hun eigen verblijven. Nieuwe snufjes aan boord zijn 'wasch-droog-mangelmachines' en apparatuur voor het aardappels jas sen en het reinigen van de vaat. Het schip blijkt sneller dan ver wacht; de turbines met 66.000 paardenkrachten geven haar een topsnelheid van bijna zestig kilo meter per uur. Wel blijft ze, on danks de eerder genoemde zeven kanons, de tien zware en acht be scheidener mitrailleuropstellingen, te boek staan als licht bewapend. Al geldt voor een deel van de mitrail leursystemen dat zij op dat mo ment het beste zijn wat er op ge bied van luchtverdediging beschik baar is. Vliegtuig Sterke troefkaart is de katapultin stallatie voor het lanceren van het boordvliegtuig. In tegenstelling tot de kruisers Java en Sumatra, die stilliggend hun toestellen met een kraan overboord moeten zetten, kan Hr. Ms. De Ruyter al varende en onder minder gunstige weer somstandigheden het vliegtuig in de lucht brengen. Om het toestel daarna weer aan boord te krijgen volstaat vaartvermindering. De hijs kranen zijn namelijk uitgerust met een zogeheten zeegang-volginrich- ting, die de takel stabiel boven het vliegtuig houdt. Dezelfde kranen dienen tevens om de zes sloepen aan weerszijden te water te laten. Zij worden elek trisch aangedreven. En daar nu, is minder goed over nagedacht. Ster ker, het blijkt jaren later een fatale constructie te zijn, als na de torpe dering tijdens de Slag in de Javazee alle elektriciteit uitvalt en slechts één reddingsboot is uitgezet. Na de indienststelling krijgt Hr. Ms. De Ruyter nog eenmaal ko ninklijk bezoek. Wilhelmina en het net verloofde paar prinses Juliana en prins Bernhard varen op 4 no- De Ruyter gezien door de poort van het KIM. 42

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1999 | | pagina 14