'Een kruiser om trotsch op te zijn' 41 De laagstaande winterzon maakt lange schaduwen op de kade voor het Peperhuisje. Duizenden men sen hebben zich hier verzameld. De KRO doet rechtstreeks verslag over de radio, de camera van het Polygoonjournaal snort en de stafmuziek 'zet eenige vroolijke marschen in'. De sleepboten Utrecht en Nestor trekken dan ook niet zomaar een marineschip de haven uit. Het is Harer Majes- teits De Ruyter, het vlaggenschip van de Koninklijke Marine. We schrijven 12 januari 1937. 's Lands bekendste kruiser gaat met 435 opvarenden op weg naar Neder- lands-lndië. Aan de wal wordt gewuifd, gejuicht, gehuild. Veel familieleden zullen hun geliefde nooit meer terugzien. Vertrek nieuwe kruiser Hr. Ms. De Ruyter vanuit Den Helder naar Nederlands Oost - Indië (12-01-1937) Niemand heeft daar natuurlijk nog weet van. Ook schout bij nacht J. J. Dickers niet. De plaatsvervangend Commandant der Marine te Wil lemsoord heeft de verzamelde be manning even tevoren een hart on der de riem gestoken.Houdt het weerzien voor ogen en zorgt er voor, zoover dat van u afhangt, dat het een gelukkig weerzien zal zijn. Gij dient op een volwaardigen krui ser. Gij allen zijt er trotsch op, daar- op geplaatst te zijn. Doet uw plicht tot heil van ons Vorstenhuis en van ons land. Leve de konin gin!" Het vertrek staat beschreven in het recent verschenen boek Hr. Ms. kruiser De Ruyter 1933-1942. En een volwaardige kruiser was zij zeker. Een schip waarop 'gij allen'- met recht trots kon zijn. Al was ze niet helemaal geworden waarop de marine ooit had gehoopt. Op het wensenlijstje stond in 1930 name lijk een aanzienlijk zwaarder type oorlogsschip, een zogeheten Was- hington-kruiser met acht 15 centi meter- of zes 20 centimeterkanons. En ook de toenmalige minister van defensie L. Deckers had daar een voorkeur voor. Hij keek evenwel aan tegen een aanzienlijk prijs kaartje. De zware kruiser zou liefst 21,5 miljoen gulden kosten, de lichtere versie negen miljoen gul den minder. Vlootwet Die kosten speelden een belangrij ke rol in Deckers' vlootplan. Zeven jaar eerder, in 1923, was in de Tweede Kamer de omstreden Vlootwet van het toenmalige kabi net Ruys de Beerenbrouck met slechts één stem verschil verwor pen. Tegen de wet, die tegelijk met ingrijpende bezuinigingen op an dere departementen voorzag in ver sterking van de marine in Neder- lands-Indië, was volksbreed verzet gerezen. De SDAP en de vakbond NW verzamelden ruim 1,1 miljoen handtekeningen, een protestbijeen komst trok honderdduizend men sen. Deckers moest dus wat omzichtig manoeuvreren. Hij verkoos een lichte kruiser, aanvankelijk zelfs met minder waterverplaatsing dan de vijf jaar eerder in dienst gestelde Java en Sumatra. Dat riep veel be zwaren op. Een half schip is geen schip, was vrij vertaald de reactie van de marine en zelfs die binnen de SDAP-fractie in de Tweede Ka mer. Uiteindelijk werd de kruiser

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1999 | | pagina 13