9 woestheid van het land vanuit het gezichtspunt van de heilsgeschie denis: het boze heidendom moet wijken voor de christelijke waar heid. Maar ook: nadat het oerwoud is geveld, is het land rijp voor nor male bewoning en cultivering. Hoewel door historicie tot in deze tijd wordt geschreven over deze 'mythe uit de oud vaderlandse geschiedschrijving', vraagt men zich zelden af hoe dit verhaal dan toch in de wereld is gekomen. Zou er toch iets gebeurd zijn, bijvoor- Willibrord als aartsbisschop met pallium tussen twee diakens. Deze miniatuur uit een in de ne eeuw te Echter- nach geschreven Cradule is de oudst bekende miniatuur van Willibrord. Bibli- otheque Nationa le, Paris, Ms. Lat. 10510, fol. 20. bossen omgewaaid? Want in het veen zijn heel wat resten van bomen gevonden die in één rich ting lagen. Ook voor de kust bij Texel en Huisduinen werden oer oude bomen omhooggehaald in de netten van de vissers en onze meester, die tevens voorzitter was van dce visserijbond in Den Hel der, kon daar boeiend over vertel len! Natuurlijk waren niet alle bomen in één keer in 694 verd wenen, want van Bonifatius (674- 754) wordt graag verteld dat hij aan beeld: door het steeds hoger groei ende veenmos verstikte bomen, die tenslotte bij zware stormen die deze kustgebieden teisterden omvielen? Want bossen zijn er geweest, getuige namen als Aarts woud, Hoogwoud, Heiloo, Scorolo (Schoorl), Alvitlo (Elft-Wieringen) en natuurlijk Holland. Maar zijn al die woud, lo, en holt namen wel uit dezelfde tijd? Zijn die bossen in de loop der tijden door de mensen omgehakt of zijn er toch óók hele Donar gewijde eiken omhakte. Of was dat ergens anders in het rijk van Karei de Grote? Of is dat mis schien óók een fabeltje, gebaseerd op verhalen van de Romeinse geschiedschrijver Tacitus, die het had over de 'heilige' wouden der Germanen? Heilige wouden is ove rigens wel iets anders dan Woud Zonder Genade! Want hoe bar baars waren die Germanen eigen lijk? De bronnen die uitvoerig berichten over missionarissen als Bonifatius en Willibrord geven weinig prijs over de heidense Frie zen. Waar lag bijvoorbeeld de machtbasis van de legendarische Radboud (Redbad), die heerste van de Schelde tot aan de Weser? In Medemblik? Egmond? Of ergens in het tegenwoordige Friesland, waar onder meer in Wiewerd en Wijnaldum belangrijke archeologi sche vondsten uit de ye/8e eeuw gedaan zijn: munten van zilver en goud, glazen kralen, drinkbekers, een grote mantelspeld (fibula), waarschijnlijk een kromzwaard. De Germaanse stammen in Friesland, Noord Duitsland, Engeland, Scandinavië in die periode (5e - 8e eeuw) onderhiel den nauwe contacten met elkaar. Voor deze onderlinge relaties en de overeenkomsten in taal, gebruiken, runenalfabet, munt wezen en materiële cultuur is zelfs het begrip Noorzeecultuur geïntroduceerd.2 Heidens, in de zin van niet-christelijk, ja. Maar barbaars, in de zin van onbe schaafd, zeker niet. Veranderingen 'Zonder beschaving van de Fran kische Koningen zou ik het volk (de Friezen) niet kunnen opvoe den.' Aldus Bonifatius in 725. De Karolingers, met name Karei de Grote, bevorderden het christen dom en vernietigden, althans ten dele, de Germaanse cultuur; bronoffers, toverliederen, zuive ring door vuur (lijkverbranding, dodenverering ('godenbeelden die door de velden gedragen wor den'), heiligdommen (Hargen=harug=heiligdom), heili ge bomen en bossen. Karei ver bood de lijkverbranding, verering van bronnen, bomen, bossen, goden. En: 'Wie zich niet meteen met lichaam en ziel aan de meege brachte zendelingen uitleverde, werd ter dood gebracht. Verbeurd verklaring en gewelddadige verban ningen behoorden tot de lichtere strafmethoden, die Karei op zijn

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1999 | | pagina 9