Op een lichtschip was je altijd blij met het Leger des Heils
Langs de Koopvaardersbinnenhaven in Den Helder is
het 'lichtschip nummer 10' inmiddels een bekende
verschijning. Vrijwilligers zijn druk bezig met de res
tauratie, maar maken graag tijd vrij om bezoekers
rond te leiden. De sobere inrichting geeft aan dat het
leven aan boord vroeger allerminst avontuurlijk en
comfortabel was. 'Sommige mannen wasten zich vier
weken niet. Je zag niet wat de boven- en onderkant
van hun dekens waren, dat rook je gewoon', weet
Nieuwedieper Arie Boon. Hij was zelf tot tweemaal
toe enkele jaren bemanningslid. Een, naar heden
daagse maatstaven, armoedig zeemansbestaan. 'We
waren altijd dolblij als we met Kerstmis een pakket
van het Leger des Heils kregen...'
Herinneringen aan een schip dat nooit ergens naar
toe ging.
Het lichtschip ligt
afgemeerd tegen
de kade van de
Oude Rijkswerf op
de hoek Zuidstraat
- Weststraat.
We konden slechts hopen dat
anderen ons wél in de gaten had
den. Als waarschuwing lieten we
de nautofoon, de misthoorn, klin
ken.' Boon neemt een hap lucht en
imiteert met een diepe bas: 'Moe-
oeoemmmmm.' Lachend: 'Elke
twee minuten moeoeoemmm op
zes meter boven je hoofd. Geloof
me, daar word je vanzelf knap suf
van.'
De nummer 10 liep in 1952 van
stapel als tweede van de totaal drie
lichtschepen die de Rijkswerf Wil
lemsoord in Den Helder heeft
gebouwd. Nog datzelfde jaar werd
het 'uitgelegd' ter hoogte van
Dag in, dag uit,
lag de 'nummer
10' - ook wel
bekend als licht
schip Texel - aan
zijn ankerketting
te trekken. Op.
En neer. Op. En
neer. Een enkele
keer spiegelde
de romp zich in
de gladde zee.
Maar zulke
mooie dagen
waren zeldzaam.
Meestal lag het
schip met de
kop op de golven
te stampen. Op.
En neer. Op en...
'Bij hevige storm
konden passe
rende schepen
een veilige haven opzoeken. Wij niet. Wij bleven waar
we waren en vielen gewoon uit onze kooien. Bij leer-
dikke mist had je weer andere zorgen. Dan ging je in
de hut boven zitten wachten op de klap van een aanva
ring. Er was geen radar aan boord, dus we zagen niks.
Texel. Daar zou het lichtschip, bij
toerbeurt, tot begin mei 1989
dienst doen. Arie Boon was in 1954
en 1955 en van 1964 tot en met
1966 een van de elf bemanningsle-
11