leerlingen, na het behalen van het
diploma, terug op de avondvakte-
kenschool.'
'Helaas zou dit niet zo blijven. Na
de invoering van de Mammoetwet
in 1968 moest alles anders. Het
vakgerichte onderwijs moest meer
algemeen worden. Er kwamen twee
brugjaren en de studietijd werd
weer vier jaar. Meer algemeen
onderwijs ging ten koste van prak
tijklessen en het vaktekenen. Gelei
delijk werd het aantal tekenuren
teruggebracht. Alles moest ludieker
en creatiever worden. Zonder in
details te treden: verschraling van
het vakgerichte werken was het
gevolg. Dit werd niet door alle col
lega's als prettig ervaren. Het vakte
kenen werd steeds minder en het
technisch schetsen werd erbij inge
schoven. Hierdoor was het moeilij
ker om aan voldoende lesuren te
komen. Tekenen veranderde in
meer creatief handtekenen. Dit
maakte het voor mij noodzakelijk
een bijscholingscursus te volgen
aan de Rietveldacademie in
Amsterdam. Later kwam er op
school een ito-afdeling (individueel
technisch onderwijs) bij. Ook daar
voor moest een applicatiecursus
worden gevolgd.'
'Het aantal leerlingen liep terug,
mede doordat er nieuwe lagere
technische scholen bijkwamen. De school aan de
Sportlaan veranderde steeds meer van vakschool tot
een algemene technische opleiding. Desondanks heb
ik met veel plezier het tekenen onderwezen.'
In 1988 stopte hij met lesgeven. 'Het was een mooie
tijd geweest met veel fijne herinneringen.
Gelukkig heb ik de tijd van de vele fusies die nog zou
den volgen niet meer meegemaakt. Veel leerlingen
zullen mij steeds bijblijven. Tijdens de vele ontmoe
tingen met oud-leerlingen merk ik hoe goed zij in het
leven geslaagd zijn.'
'Soms kijk ik vanaf de Sportlaan nog wel eens naar
boven, waar lokaal 24 was gelegen. Het is geen teken
lokaal meer en alles in school is veranderd. Vanaf
mijn jeugdjaren tot nu heeft er een omwenteling
plaats gehad die nauwelijks is te bevatten. De techniek
heeft zich met rasse schreden verder ontwikkeld. Ook
mentaliteit en moraal zijn niet meer te vergelijken.
Alles is aangepast aan de moderne tijd, jongeren wor
den opgeleid met een brede algemene ontwikkeling.
Maar waar kan een leerling die het 'eenvoudige' hand
werk wil doen nog een opleiding krijgen? Zou daar de
oude ambachtsschool niet de juiste opleiding voor zijn
geweest? De tijd zal dit misschien nog eens uitwijzen',
aldus Jellema.
MET DANK AAN K. JELLEMA
Tekenleraar
K. Jellema
voor de klas.
114