38 In dezelfde periode dat men werk te aan de werf werd ook de scheep vaartverbinding binnendoor met Amsterdam gerealiseerd, eveneens een ontwerp van Blanken die in 1825 werd voltooid. Vrij kort na de ingebruikname van het etablissement Willemsoord bleek dat de technische moeilijkhe den waarmee de bouwers van het dok geworsteld hadden, nooit hele maal goed waren opgelost. Oprijzing van de fundering bleef een probleem en in 1849 was de toestand zo verergerd dat het dok niet meer gebruikt kon worden. Extra maatregelen ter verbetering (zoals de plaatsing van een nieuwe schipdeur in 1854) hielpen 5 niets, waardoor in 1855 een dokcommis sie werd benoemd die de proble matiek moest onderzoeken. Deze commissie kwam tot de conclusie dat ten eerste een tweede dok gebouwd diende te worden en daarna het oude dok te herstellen. Met dit plan begon, gezien de grote kosten, een uitgebreide dis cussie, die een beslissing steeds weer uitstelde. Men besloot ten slotte het oude dok toch maar eerst te repareren om vervolgens tot de bouw van een nieuw dok over te gaan. Deze werkzaamhe den werden in 1857 aangevangen, te weten: de reparatie van het droge dok en het maken van een funderingsput voor het nieuwe droge dok. De werkzaamheden voor het oude droge dok verliepen voorspoedig en in 1861 kon het stoomfregat van 45 stukken, de admiraal van Wasse naar als eerste schip gedokt worden. De bouw van het nieuwe droge dok, ondanks voorafgaande studie en de opgedane ervaringen met het oude droge dok, was geen eenvou dige zaak. Al met al duurde het tot juni 1866 alvorens het oorlogsfregat Evertsen als eerste in het nieuwe droge dok kon worden opgenomen. Tijdens deze 2e bouwperiode vanaf 1857-1866 werden naast de dok werkzaamheden nog de volgende werken uitgevoerd: Het bouwen van een brood- en scheepsbeschuitbakkerij Het bouwen van een brood- en buskruitmagazijn. Het vergroten en verdiepen van het natte dok. Het vernieuwen van de zeedok- sluis. Het maken van een werkplaats tot herstelling van stoomtuigen. Het aanleggen van spoor- en straatwegen. Het bouwen van een smederij. Het bouwen van een woonhuis. Het maken van een enkele plaat ijzeren draaibrug over de voorha ven van de zeedoksluis. Het maken van een dubbele bas- culebrug over het afsluitingska- naal. Het maken van het gebouw tot huisvesting en voeding van adel borsten voor de Koninklijke zee macht te Willemsoord. 6 Al deze maatregelen tijdens de 2e bouwperiode hadden ten doel de speciale taak van Willemsoord te ondersteunen, namelijk: de uitrus ting en reparatie van zowel de romp en de betimmering van de schepen alsmede de machines en de stoomketels. Al de inrichtingen zoals ook de huistimmermans werkplaats, de sloepen en timmer- loods, de kuiperij en blokkenmake- rij, de zeil- en takelzolder, de schil derswinkel en de diverse magazij nen waren aan dit beginsel van uit rusting en reparatie gebouwd Om een indruk te krijgen van de functies van de diverse werkplaat sen volgt hier een beknopt over zicht: De stoomwerkplaats bevat de nodige draaibanken, schaaf- en steekmachines gedreven door stoommachines. Daarnaast heeft deze werkplaats een banlcwerke- rij, draaierij, een stelplaats, een koperslagerij met pijpen, trekma- chine en een kopergieterij voor het gieten van machine metalen, met daarbij een modelmakerij De Rijkswerf in de jaren '7 o.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1997 | | pagina 6