Rijkswerf Willemsoord 35 De rijkswerf Willemsoord, gelegen aan het Nieuwediep te Den Helder, is in 1993 verhuisd naar een geheel nieuwe locatie op het Nieuwe Haventerrein, dat geheel door de Koninklijke Marine in beslag wordt genomen. De Rijkswerf en de Koninklijke Marine zijn zeer nauw met elkaar verwe ven. Van al de marinebedrijven is de Rijkswerf wel de meest bekende. Het is een omvangrijk onder houdsbedrijf waarop de Koninklijke Marine te allen tijde een beroep kan doen voor alle typen schepen. De werf helpt de marine paraat te zijn, waar ook ter wereld. Na ruim 175 jaar van vrij wel onafgebroken dienstbetoon, heeft de Rijkswerf zijn historische grond verlaten. De vernieuwing van de vloot en de behoefte aan moderner en doelmatiger onder houd maakten de overgang naar een geheel nieuwe Rijkswerf nood zakelijk. Generaties lang hebben duizenden werknemers, vaak van vader op zoon, Willemsoord bevolkt en er aan de opbouw van de vloot gewerkt; het is een plek met een rijke historie, een begrip in Den Helder. Een terugblik Naast het Vlie was het Marsdiep de grote in- en uitvalspoort voor de scheepvaart op de Zuiderzee. Havens, in het bijzonder Amsterdam, het economische hart van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Koopvaardijschepen, walvisvaar ders, schepen van de Verenigde Oostindische Compagnie verza melden zich op de rede van Texel alvorens uit te varen. Zeker in tij den van dreigende oorlog voer men graag in konvooi, al dan niet onder begeleiding van oorlogsschepen. Vóór 1795 was er nog geen sprake van één (Koninklijke) marine, maar ressorteerden de schepen van oorlog onder een vijftal admiralitei ten, waaronder die van Amsterdam en het Noorderkwartier (Enkhuizen /Hoorn), 's Lands schepen van oorlog in Hollands Noorderkwartier werden gebouwd en hersteld op werven in Amster dam of een van de andere Hollandse Zuiderzeehavens, (wer ven Medemblik, Enkhuizen). Den Helder beschikte in de 17e en 18e eeuw in feite nog niet over een haven, laat staan een werf. Wel hadden reeds in 1647 de bal juw en schepenen van Huisduinen via een request aan de Staten van Holland de aandacht gevestigd op het Nieuwediep, in deze periode niet meer dan een onbeduidende kreek, om daar een haven te maken. Onderlinge verdeeldheid tussen met name de Zuiderzee steden, die de concurrentie uit de kop van Noord-Holland vreesden, deed de regering besluiten de oms treden havenaanleg te laten rusten. In 1781 werd de discussie rondom de aanleg van de haven weer opge voerd, na een bezoek van erfstad houder prins Willem V aan het Nieuwediep. Begeleid door een commissie van deskundigen werd in dat jaar besloten tot de aanleg van een veilige ligplaats voor 's Lands schepen. 1 Medebepalend voor dit besluit was de slechte bevaarbaarheid van de Zuiderzee en de verzanding bij Pampus, vlak voor Amsterdam. De aanleg van de haven De aanleg van de haven werd het zelfde jaar nog begonnen en berustte op een eenvoudig princi pe. Door middel van de aanleg van dijken en leidammen werd het getij water door het Nieuwediep gestuwd, waardoor deze op diepte bleef. Reeds in de winter van 1782- 1783 konden de oorlogschepen met hun geschut en gewone lading in het Nieuwediep overwinteren. Door de ervaringen, opgedaan in de vierde Engelse oorlog (1782- 1784), ondervond men dat de repu bliek kwetsbaar was. Met name het gemis aan goede havens en repara tiemogelijkheden deed zich duide lijk voelen. Naar aanleiding hiervan verscheen op 4 maart 1784 een memorie waarin werd aangevoerd dat een maritieme mogendheid die in een zee-oorlog gewikkeld is, havens, dokken, lig- en werkplaatsen en werven op stategische punten aan de mondingen van de waterwegen moet bezitten om oorlogsschepen tegen storm en ijsgang te vrijwaren en op beschutte plaatsen die aan

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1997 | | pagina 3