55 Sloop van de oude visafslag was een komen en gaan van zee schepen in de Helderse haven. Elf stoomslepers sleepten een flink aantal daarvan naar en van met name Amsterdam - door het Noordhollandsch Kanaal. 'In de laad- en losplaats Helder' zijn in 1874 aangekomen: uit Engeland: 296 zeeschepen uit Noorwegen: 6, uit Zweden: 52, uit Rusland: 81, uit Pruissen: 1, uit Nederland: 1, uit Engeland: O, Indië: 1, uit Turkije: 2, uit Amerika: 9, uit China: 1, uit Frankrijk: 2, uit Java: 4, uit Bremen: 2, uit Italië: 16, uit Japan: 1. Totaal 475 Van die 475 waren 69 Nederlandse schepen, de rest 'Vreemde'. Uit Den Helder vertrok ken naar: Engeland: 332 zeeschepen, Rusland: 6, Zweden: 13, Italië: 7, Frankrijk: 1, andere Nederlandse havens: 7, Amerika: 9, Bremen: 2, Java: 8, Noorwegen: 93. De twee scheepswerven deden in 1874 alleen reparatiewerk. De spoorwe gen tenslotte vervoerden vanuit de marinestad 68.082 reizigers en er naartoe 70.243. appelen. Het vee genoot een zeer gunstige gezondheid en dat was wel eens anders geweest. Vandaar dat er inmiddels een 'Veefonds' was. Twintig boeren deden er aan mee; ze hadden 88 runderen ver zekerd. Daarvan stierven er acht, met een getaxeerde waarde van 140,- - 200,-. De opbrengst van de acht gestorven of afgemaak te runderen was 30,- - 60,-. Vergoed werd tachtig procent van de waarde; de omslag per rund bedroeg 180 cent. Nijverheid, handel en scheepvaart In Den Helder zijn in 1874 in totaal 108 nieuwe percelen gebouwd, wat gunstig was voor de bouwvakkers. De visafslag zette bijna 185.000,- om (kabeljauw, leng, heilbot, tarbot, schelvis, rog, tong en schol). De vissers van Nieuwediep, Helder en Huisduinen vingen 7000 tal haring, die vijf gulden per tal opbrachten, (een tal haringen is volgens Van Dale 200 haringen in een mand; ze deden dus 2,5 cent per stuk). De kabeljauw bracht in Amsterdam 3,50 per stuk op, leng 3,60, schelvis 30 cent, heil bot ƒ6,- tarbot vier gulden, tong een kwartje, rog, schol en bot 30 cent. Uit de oude oesterbewaar plaats werden 200.000 oesters afgeleverd en uit de nieuwe 14.000. De buitenlandse handel van Den Helder omvatte, naast als vanouds grote hoeveelheden hout en steenkolen, nu ook ruim 35.000 kg granen (een verdubbeling ten opzichte van 1873). Dat betrof de invoer, de uitvoer omvatte vooral kaas en boter. Den Helder telde voor de binnenlandse handel 110 vaartuigen, met in totaal 5732 ton inhoud. Kleine scheepjes dus. Het

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1997 | | pagina 23