22
vloot op dezelfde koers sturen. Op één schip na
dat alle zeilen bijzette en om de noord-west ver
dween. Later zou blijken waarom...
Tijdens de beide volgende dagen bleef de
Bataafse vloot ten noorden van de Maasvlakte
kruisen, ongeveer 12 mijlen uit de kust. Op 10
oktober gaf De Winter de order om met vier
schepen, in de nacht, op de Britse schepen te
jagen. De order werd ingetrokken nadat een vis-
hoeker de tijding van het naderen van de Britse
vloot om de noord-oost was komen brengen. De
vice-admiraal besloot toen, naar aanleiding van
eerdere instructies, in de richting van Texel te
sturen.
Bij het aanbreken van de dag van 11 oktober
nam de wind toe, er stonden hoge zeeën en zwa
re buien sloegen over de vloot, die 8 mijl dwars
van Scheveningen zeilde. Vanaf die positie zag
men de meekoersende Engelsen een rode vlag
in de top hijsen. Een bewijs van de nadering van
de Engelse vloot. Kort na zeven uur kreeg de
opperbevelhebber een juister rapport over de
nadering van de Britse vloot die oost tot noord
naar Texel zou koersen. Om acht uur werd het
sein gehesen dat ieder schip zich op zijn aange
wezen post moest manoeuvreren en om 08.10
het sein tot gereedheid voor het gevecht. Half
negen gaf vice- admiraal Reijntjes sein van land
inzicht en bevond men zich, in peiling, bij de
Camperduinen, voor de kust van Noord-Hol
land, even ten zuiden van de Hondsbosse Zee
wering, achter de duinen lag het dorpje Camp
met een dertigtal huisjes, boerderijtjes en een
kerk, nu bekend als het buurtschap Camperduin
(gemeente Schoorl).
Om negen uur werd vanuit de masttop, in het
noord-noord-westen op 4 1/2 mijl afstand, de
Engelse vloot gezien. Om ruim half tien, koers
ende voor de wind, met alle zeilen bij, gaf De
Winter het sein dat de vloot zich over stuur
boord moest rangschikken. Het zou een ongelij
ke strijd worden, alleen het aantal linieschepen
was even groot als het Britse eskader. De
Bataafse schepen waren zwakker van bouw,
hadden minder kanonnen, er was minder
"11 oktober zeeslag tussen de Bataafse en de Engelse vloten, naar G. Groenewegen door Ft. Vinkeles",
Rijksmuseum Amsterdam