117
IÏÏ5B®
Spoorwegen
"Het station Helder werd vergroot door aan
bouw van twee vleugels en een nieuwe vesti
bule aan het hoofdgebouw. De locomotieven-
bergplaats werd verlengd tot het plaatsen van
nog twee locomotieven, terwijl op het station
sterrein eene woning voor den werkmeester
gebouwd werd. Op het goederenstation is een
gebouw, ingerigt voor douane-bureaux, gemet
seld".
LANDBOUW EN VEETEELT
De prijs van grond voor agrarisch gebruik bleef
stijgen, het grasgewas deed het goed, maar de
algemeen heersende tongblaar was zeer nade
lig voor de zuivelproduktie. De landbouw
in de gemeente omvatte 3,5 ha tarwe, 33 ha
rogge, 34 ha zomergerst, 68 ha haver en 30 ha
aardappelen. De oogst was in het algemeen
goed te noemen.
NIJVERHEID, HANDEL EN SCHEEP
VAART
De Kamer van Koophandel en Fabrieken te
Helder had vijf bestuursleden en 314 kiesge
rechtigde leden. Bij de stemming werden drie
bestuurders herkozen, de opkomst was mini
maal, namelijk respectievelijk veertien en acht
tien. Een onderonsje dus.
Den Helder kende vier bedrijven met stoom
machines, te weten de IJzer- en Metaalgieterij
van Mr. Ch. Bosch Reitz (die vergunning kreeg
voor het verplaatsen van een onderdeel van
zijn bedrijf), het houtbewerkingsbedrijf van
Ruygh, de Duinwaterleiding van ook al Mr.
Ch. Bosch Reitz en de Stoomvaart Maatschap
pij Nederland (stoomkraan).
Zeevisserij
Aan de visafslag werd voor 111.614,12 ver
kocht, bijna 36.000 gulden minder dan in 1871.
Polderweg Nutsspaarbank ca. 1920