88
De werktijden werden veranderd en op de werf
kwam een kantine. De werktijden zouden nog
meermalen veranderd worden, want ook de
vrije zaterdag werd ingevoerd. Niet langer
gierde op zaterdag om 12.30 uur de sirene
over de stad.
En met het toenemen van de welvaart nam
ook het autoverkeer toe. De afstand huis-werk
werd voor steeds meer mensen groter. Niet
langer raakten de straten verstopt met fietsers
en voetgangers. Nee, de auto werd de boos
doener en dat leidde weer tot variabele werk
tijden. En tenslotte gebeurde, wat niemand
ooit had durven denken. "De Rijkswerf' als
bedrijf verdween uit het stadsbeeld.
Ongeveer 170 jaar was ze beeldbepalend voor
onze stad geweest, die zich rond haar ont
wikkeld had. En wie op haar terrein niets te
zoeken had kon gaande langs Buitenhaven,
Hoofdgracht, Weststraat, Zuidstraat of Bin
nenhaven toch getuige zijn van een deel van
de activiteiten die zich daar afspeelden.
De "werf' was letterlijk en figuurlijk de ziel
van Den Helder. Daaraan dankte het grootste
deel van de bevolking haar bestaan. Nu is dit
bedrijf sinds een paar jaar verplaatst naar de
Nieuwe Haven.
Verboden terrein voor een ieder die er geen
"boodschap" heeft. Wat daar gebeurt blijft
voor de meeste burgers verborgen en of er nog
een signaal gegeven wordt om begin of einde
van de werktijd aan te geven, zou ik dan ook
niet weten. En het oude terrein? Dat is allang
geen onneembare vesting meer. Doordat er
allerlei openbare activiteiten plaatsvinden, is
het al aardig toegankelijk geworden,. Zo is er
de traditiekamer, waar alles met de "oude
Glorie" te maken heeft bewaard wordt en waar
men zich nog eens heerlijk kan vergapen aan
alles wat eens was en nooit meer komen zal.
Maar die oude sirene? Is die er eigenlijk nog?
Zou hij nog te gebruiken zijn om de openings-
en sluitingstijden van het museum aan te kon
digen? Of zou dat nu te veel geluidsoverlast
geven?
ANS VORST
De laatste sirene van de oude rijkswerf
staat anno 1997 nog steeds op het dak
van het graanpakhuis (telefooncentrale)
tegenover de Nieuwe Lerk aan de west
straat. (Foto personeelsblad Rijkswerf,
"De Nieuwe Werf").