68 Opvallend is, voor wie er oog voor heeft, dat de oversteek over de spoorweg bij de doorgang door de Linie, die alleen betreden kon worden door spoorwegpersoneel en landmachtmilitairen, aan gegeven werd als onbewaakte overweg. Het toe gangshek tot de "overweg" is op de tweede teke ning breder dan op de eerste. Verplaatsbare prikkeldraadversperringen, die op de eerste en de derde tekening zijn afgebeeld, zijn te klein getekend. Op de tekeningen komen geen telegraafpalen en -draden voor. Begonnen die eerst voorbij de Linie en het fort? Of liepen de draden waar de spoorweg het militaire gebied kruiste, misschien naast de rails? Of heb ik domweg ver geten de palen en/of draden te tekenen? Waren de palen en draden al vanaf het station langs de spoorbaan te zien? Het moet haast wel. Maar ik kan het me niet meer herinneren. De locomotieven en wagens zijn uit het hoofd getekend, zo ook de 3400 goederentreinloc op de derde tekening, een weergave van het plekje van uit een ander gezichtspunt. Uit de drie tekeningen blijkt, vooral uit de derde, dat de spoorlijn bestond uit enkel spoor. Dit is juist. Maar bood de spoordijk plaats aan één spoor of aan twee sporen? Ik meen me te her inneren dat de spoordijk berekend was op dubbel spoor. Zeker weten doe ik dat niet. Bij de over weg had je dubbel spoor. Blikkend in de richting Alkmaar, zuidwaarts dus, was het rechtse spoor het doodlopende lijntje naar de brandstoffenhan- del Kruyf met de bijbehorende opslagplaatsen aan de spoorwegkant van de Brakkeveldweg. Volgens mij lag de rechterhelft van de spoordijk verder railloos tot aan het spoorbruggetje bij de fortgracht. Mogelijk speelt mijn herinnering me daarbij parten. Lag er slechts één treinbrede brug? Was de doorgang door de Linie berekend op enkel- spoor of dubbel spoor? Zijn mijn tekeningen op dat punt betrouwbaar? Ik sloeg A. Korthals Altes "Luchtgevaar" Slijthoff Amsterdam 1984 er op na, waarin op blz. 109 een luchtfoto voorkomst waarop een deel van Den Helder zichtbaar is. Men ziet een serie bommen, losgelaten door één van de twaalf Lockheed Ventura's (van RAF Coastal Command) die op 23 december 1942 overdag boven de stad versche nen en daaronder fort Dirksz Admiraal, een gedeelte van Tuindorp, de Linie alsmede de spoor lijn en de aftakking daarvan naar de Onderzee dienst kazerne en het tracé van de toen allang niet meer bestaande afbuiging vanuit de richting Alkmaar naar het bassin en de voormalige Suezkade, waar de passagiersschepen naar Oost- Indië vertrokken vóór de in gebruikneming van het Noordzeekanaal. Met behulp van de foto kon niet worden nage gaan of de spoorlijn uit een enkel- of dubbelspoor brede spoordijk bestond. In de vorige eeuw, toen Den Helder tijdelijk een belangrijke haven was, kan de spoorlijn uit dubbelspoor hebben bestaan. Toen de lijn werd geopend waren er zelfs twee locomotievenloodsen beschikbaar. Die loodsen bestonden in 1939 nog. Eén was er bij de N.S. in gebruik. De andere deed dienst als opslagplaats voor een meubelbedrijf dat toen - in de volks mond althans, bekend stond onder de naam Klerco. Ik meende als jongen dat de grote men sen bij de in hoofdletters gespelde naam de Q voor een O aanzag; heette het bedrijf niet Klerq? Tek. 2 A.H. VOS, LEIDEN Tek. 3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1996 | | pagina 28