66 wordt het nog wel gebruikt bij een joodse rouwplechtigheid, hoewel er de laatste jaren slechts één begrafenis heeft plaatsgevonden. De joodse tradities schrijven voor dat hier de kist op de schouder naar binnen moet worden gedra gen. Daar worden door de rabbijn de gebeden uitgesproken en de bij de begrafenis behoren de speciale gebeden en rituelen uitgevoerd door mannelijke leden van de familie en gemeente. De baar werd dan opgenomen en door familie en vrienden naar de groeve gedragen, niet op de schouder maar op de handen. Het dragen van de baar op de schouder, zoals in vroeger jaren gebruikelijk was, te voet tijdens de gehe le route van de stoet, gebeurt nu alleen nog bij hoge uitzondering. Deze bijzondere eer wordt nu nog slechts aan de hoogste leraren in Israël bewezen. de isr gemeente en de ver. gemiloeth- chasodiem te den helder bouwden in 56d6 te zamen dit inutt-h jis. besturen: ANNO 1996. De Israëlitische begraafplaats is omgeven door de Algemene Begraafplaats en de Duinsloot. Omringd door prachtig dichtbegroeide hoge loof-, en naaldbomen. Naar de graven toe loopt een eenvoudig grindpad en verder veel gras. Beplanting op de graven, zoals bij onder ande re de christelijke gezindten gebruikelijk is, is naar oud joods gebruik niet toelaatbaar, er mag geen voeding uit de bodem gehaald wor den. Eigenaar is het Nederlands-Israelitisch Kerkgenootschap. Er staat een tweehonderdtal grafstenen, opvallend groot met zwarte op schriften, een groot aantal in het Hebreeuws en Nederlands, de overige met alleen Hebreeuwse teksten. De stenen vertellen de namen van de overledenen die daar liggen of herdacht wor den maar nooit door hun familie konden wor den begraven. Want ook de Helderse joodse gemeenschap werd zeer zwaar getroffen in de zwarte oorlogsjaren 1940 - 1945, velen wer den weggevoerd en kwamen nooit weer terug in hun Den Helder. Op de weinige Joodse fami lies na die Den Helder nog rijk is resten ver der alleen nog de namen die uitgehouwen zijn in steen op de Israëlitische begraafplaats. Namen die vooral bij de oudere Helderse inwo ners herinneringen van weleer zullen oproepen: Abrahamson - Van Amerongen - Arons - Beek - Van Beek - Van Beem - De Beer - Benima - Blok - Boas - Breemer - Broekman - Buitenkant - Cohen - Coltof - Courlander - Van Dam - Elte - Embden - Van Engel - Van Es - Franket -Furth - Gazan - Van Gelder - Glazer - Greveld - Grishaver - Groen - De Groot - Grunwald - Grünwald - De Hartog - Hes - Hoogendijk - v.d. Horst - Jacobs - Jacobson - De Jong - De Jongh - Kannewasser - Kleinkramer - Koekoek - Leeuw - De Leeuw - Leuw - Manheim - Meijer - Meijers - Messel - Monnickendam - Muller - Norden - Oesterman - Oudkerk - Polak - Poppers - Van Praag - Prins - Richter - Rijnveld - Salomons - Samson - Schrijver - Sekkel - Silbemberg - Simons - Sloog - Speijer - Steinberg - Van der Ster - Stratum - Van Tijn - Trompetter - Velleman - Visser - Vlessing - De Vries - Vrieslander en De Winter. Met dank aan, Mediatheek Joods Historisch Museum Amsterdam, Joodse vereniging voor het begrafenis wezen Heiloo. Voor de joodse tradities is geraadpleegd het boek van Rabbijn S.Ph. de Vries Mzn. "Joodse riten en Symbolen". S. COLTOF voor z| l.kaN N EWASS EK voori- L.PINKHOF PENNIG.VAN PRAAG PENH- S.PRINS OUOERL-IM.I.GRUNWALD D.J.VAN BUURENSCCR. ARCH.J.J.VAN DIR LEEK. V Gedenksteen uit 5696 (het joodse jaartal voor 1936) in het stenen dienstgebouw op de Israëlitische begraafplaats. Het gebouw is ook bekend als het "drenkelingenhuisje". HENS SCHENDELAAR

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1996 | | pagina 26