53 De beide Nederlandse schepen waren fortuin lijk met het weer toen ze die avond door de havenversperring naar buiten stoomden. Het regende dat het goot, maar de harde westelij ke wind die de hele dag had doorgestaan begon af te nemen. Nog later gaf helder maanlicht enkele mijlen zicht en om 02.00 uur verkende de bemanning op de brug van de Amsterdam het brandende schip. Toen de Libra om 02.30 uur ter plaatse kwam, lag de Amsterdam reeds langszij van de tanker en was de bemanning van de sleepboot begonnen het vuur met vier slangen te bestrijden. In de nabijheid van de Lucellum lagen twee ML's (motorbootjes) van de Royal Navy en een sleepboot - de Cherbourgeois 3 -, die de ver richtingen van de twee Nederlandse schepen met aandacht volgden. De brandweerlieden begonnen, nadat de Libra langszij van het ach terschip van de tanker was afgemeerd, het vuur met water en schuim te bestrijden. Niet lang daarna meerde ook de Cherbourgeois 3 aan het voorschip van de nog steeds fel brandende Lucellum en begon water op het voorschip van de tanker te spuiten. Om 06.00 uur was men het vuur op het ach terschip meester en begonnen de spuitgasten het vuur op de brug en het voorschip aan te vallen. Vooral het spuiten met schuim bleek goede resultaten te leveren. Met behulp van de laadboom van de Amsterdam werden de twee motoipompen van de Libra aan boord van de tanker gehesen. Inmiddels was het vuur op het voorschip zover bedwongen dat men beide ankers kon laten vallen. Nadat in de loop van de dag de meeste brandhaarden waren gedoofd werd besloten het schip naar Holyhead te sle pen. Terwijl de brandweerlieden doorgingen met de bluswerkzaamheden maakten de Amsterdam en de Cherbourgeois vast op het voorschip en de Libra op het achterschip van de tanker, waarna men de ankers liet slippen. Sleepboot "Amsterdam" op het Marsdiep

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1996 | | pagina 13