53
De beide Nederlandse schepen waren fortuin
lijk met het weer toen ze die avond door de
havenversperring naar buiten stoomden. Het
regende dat het goot, maar de harde westelij
ke wind die de hele dag had doorgestaan begon
af te nemen. Nog later gaf helder maanlicht
enkele mijlen zicht en om 02.00 uur verkende
de bemanning op de brug van de Amsterdam
het brandende schip. Toen de Libra om 02.30
uur ter plaatse kwam, lag de Amsterdam reeds
langszij van de tanker en was de bemanning
van de sleepboot begonnen het vuur met vier
slangen te bestrijden.
In de nabijheid van de Lucellum lagen twee
ML's (motorbootjes) van de Royal Navy en een
sleepboot - de Cherbourgeois 3 -, die de ver
richtingen van de twee Nederlandse schepen
met aandacht volgden. De brandweerlieden
begonnen, nadat de Libra langszij van het ach
terschip van de tanker was afgemeerd, het vuur
met water en schuim te bestrijden. Niet lang
daarna meerde ook de Cherbourgeois 3 aan het
voorschip van de nog steeds fel brandende
Lucellum en begon water op het voorschip van
de tanker te spuiten.
Om 06.00 uur was men het vuur op het ach
terschip meester en begonnen de spuitgasten
het vuur op de brug en het voorschip aan te
vallen. Vooral het spuiten met schuim bleek
goede resultaten te leveren. Met behulp van de
laadboom van de Amsterdam werden de twee
motoipompen van de Libra aan boord van de
tanker gehesen. Inmiddels was het vuur op het
voorschip zover bedwongen dat men beide
ankers kon laten vallen. Nadat in de loop van
de dag de meeste brandhaarden waren gedoofd
werd besloten het schip naar Holyhead te sle
pen. Terwijl de brandweerlieden doorgingen
met de bluswerkzaamheden maakten de
Amsterdam en de Cherbourgeois vast op het
voorschip en de Libra op het achterschip van
de tanker, waarna men de ankers liet slippen.
Sleepboot "Amsterdam" op het Marsdiep