DE SLEEPBOOT 50 vandaar naar het vaderland, naar hun ouders en familie. Daar genoten zij tot aan hun dood een groot aanzien. M.M.J. HOOGENBOSCH 1) "De vuist van de paus". De Nederlandse Zouaven in Italië 1860-1870 door Wim Zaal, Uitgeverij Aspakt, 1996. 2) "Zes pausen die ik kende" door Filippo Crispolti, Uitgeverij De Toorts nv. Heemstede, 1941, blz 14. De heer J. Th. Hoogenbosch, lid van de ordedienst van de R.K. Volksbond in een uniform van de pauselijke zouaven. In het voorjaar van 1938 versterkte Bureau Wijsmuller haar kleine vloot met een nieuw gebouwde sleepboot, die de naam Amsterdam kreeg. Het was een voor die tijd vrij modem schip van 368 ton. Twee oliegestookte ketels leverden stoom aan een machine van 1200 pk (opgegeven werd 1400 pk). Een Duitse stoomsleepboot uit de jaren twin tig had als voorbeeld gediend. Die boot werd voortbewogen door twee schroeven, aangedre ven door twee stoommachines, elk van 850 pk. Aan de hand van de Duitse tekeningen werd een nieuwe sleepboot ontworpen. Het nieuwe schip kreeg één schroef en één stoommachine. Daardoor en vanwege de vereiste snelheid (minimaal 14 mijl) kreeg de sleepboot onder water een scherp achterschip. Bij het nieuwe ontwerp werden fouten gemaakt, want eenmaal in de vaart bleek dat het achterschip van de Amsterdam veel te weinig drijfvermogen had. De in het schip geplaatste stoommachine was oorspronkelijk bestemd voor een vrachtschip van 4500 ton, waarvan de bouw niet was door gegaan. Omdat die machine hoger was dan de machines die normaal in sleepboten werden geplaatst kreeg het schip een verhoogde kap boven de machinekamer op het achterdek (boze tongen beweerden dat de stoommachine in een boterfabriek was gebruikt en tweedehands was gekocht). De twee stoomketels (afkomstig uit een gesloopt schip) konden door hun afmetin gen niet naast elkaar worden geplaatst en kwa men achter elkaar te liggen. Een en ander ging ten koste van de toch al niet te ruime, zeg maar gerust primitieve, verblijven van de bemanning. Het schip kreeg een brug, die oorspronkelijk bestemd was voor een coaster. Berekend was dat de Amsterdam minimaal 14 mijl zou lopen, maar tijdens de proefvaart op de gemeten mijl

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1996 | | pagina 10