van de vischmarkt te Helder toe te nemen. Het
vorige jaar toch had de visch ongeveer 23.000,
minder bij den publieken afslag opgebragt".
Voorts werden, net als voorheen, oesters, wier
en schelpen "gewonnen" en verhandeld.
Buitenlandse handel
Uit vooral Noorwegen, maar ook uit Zweden,
Rusland en Amerika werd 52.000 ton sterk
overwegend ongezaagd hout ingevoerd, alsme
de 94.000 ton steenkolen uit Engeland.
Stoomslepers
De stoomsleepdienst op het Noordhollands
kanaal werd tot 1 mei uitgeoefend door vijf
schepen van de gebroeders Goedkoop uit Am
sterdam, maar in de loop van mei kreeg J.C.
van der Mey, ook al uit Amsterdam, vergun
ning voor een rederij met vier stoomslepers en
per 7 juli nog eens twee erbij. In september
mocht Goedkoop eveneens uitbreiden met twee
schepen en van toen af waren er dus dertien
stoomslepers actief op het kanaal. Ze ver
sleepten in 1869 maar liefst 748 zeeschepen
van of naar Amsterdam. De twee Helderse
scheepswerven waren ook in 1869 uitsluitend
bezig met reparatiewerkzaamheden.
Spoorwegen
Duizenden mensen gingen per trein naar plaatsen
in Noord- en Zuid-Holland, in totaal werden
214.428 kaartjes verkocht. In 1869 liepen 29 "volks-
treinen", waarvan vier tussen Rotterdam en Helder.
Op het traject Den Heider-Amsterdam werden
aan 1738 personen voor gewone treinen "volks-
treinbiljetten" afgegeven. Waarschijnlijk ging
het hierbij om acties om middels gereduceer
de tarieven meer reizigers "uit het volk' te trekken.
Mï IC
Helders kanaal tussen Westgracht en Keizersgracht