van de vischmarkt te Helder toe te nemen. Het vorige jaar toch had de visch ongeveer 23.000, minder bij den publieken afslag opgebragt". Voorts werden, net als voorheen, oesters, wier en schelpen "gewonnen" en verhandeld. Buitenlandse handel Uit vooral Noorwegen, maar ook uit Zweden, Rusland en Amerika werd 52.000 ton sterk overwegend ongezaagd hout ingevoerd, alsme de 94.000 ton steenkolen uit Engeland. Stoomslepers De stoomsleepdienst op het Noordhollands kanaal werd tot 1 mei uitgeoefend door vijf schepen van de gebroeders Goedkoop uit Am sterdam, maar in de loop van mei kreeg J.C. van der Mey, ook al uit Amsterdam, vergun ning voor een rederij met vier stoomslepers en per 7 juli nog eens twee erbij. In september mocht Goedkoop eveneens uitbreiden met twee schepen en van toen af waren er dus dertien stoomslepers actief op het kanaal. Ze ver sleepten in 1869 maar liefst 748 zeeschepen van of naar Amsterdam. De twee Helderse scheepswerven waren ook in 1869 uitsluitend bezig met reparatiewerkzaamheden. Spoorwegen Duizenden mensen gingen per trein naar plaatsen in Noord- en Zuid-Holland, in totaal werden 214.428 kaartjes verkocht. In 1869 liepen 29 "volks- treinen", waarvan vier tussen Rotterdam en Helder. Op het traject Den Heider-Amsterdam werden aan 1738 personen voor gewone treinen "volks- treinbiljetten" afgegeven. Waarschijnlijk ging het hierbij om acties om middels gereduceer de tarieven meer reizigers "uit het volk' te trekken. Mï IC Helders kanaal tussen Westgracht en Keizersgracht

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1996 | | pagina 35