J45 ?>1
gende compromis uit: de belasting op het
gemaal zou met tien procent verlaagd worden
en de begrotingspost voor onderhoud van straten
teruggebracht. Toen werden de voorgedragen
heffingen alsnog goedgekeurd tot 31 december
1871. Wat was in 1869 eigenlijk de opbrengst
van de gemeentelijke accijnsen?
Welnu een niet gering bedrag van 90.400,
waarvan 33.670, op gedistilleerd (sterke
drank), ruim 12.000, op vlees en bijna
40.000,- op meel. Turf bracht 4.600, op. Het
gemeentebestuur had dan wel een tijdelijke
overwinning geboekt, maar de vele Jutters met
de lagere inkomens betaalden een deel van het
gelag middels de heffingen op eerste levens
behoeften als brood en turf. Een (veel) hogere
Hoofdelijke Omslag, die meer naar het inkomen
geheven werd, zou rechtvaardiger geweest zijn.
Maar ja, wie zaten er in de gemeenteraad? Juist,
niet degenen met de bescheiden inkomens,
want er was nog lang geen algemeen kiesrecht.
OPENBARE VEILIGHEID
Het Helderse politiecorps bestond in 1869 uit
een commissaris, een inspecteur, zeven agen
ten (waaronder vier tijdelijke), zes veldwach
ters en dertig nachtwachts "behoorende tot de
politie". Er was dus in ieder geval 's nachts veel
"blauw op straat".
Strandingen
7 januari:"Het Amerikaanse barkschip Ada,
gevoerd geweest door kapitein C.L. Murphy,
met spoorijzers van Middlesbrough en Tees naar
New-York, tehuis behoorende te Yarmouth,
Nova-Scotia en Canada, was door het volk ver
laten, in de Noordzee drijvende gevonden en
door Engelsche visschersvaartuigen binnenge-
bragt. Het scheepsvolk is, volgens later inge
komen berigt, door een ander vaartuig gered".
3 juni:"Een wrak, geladen met hout, genaamd
Perle de Nantes.
oktober:"Het Noordsche schip Judith. kapi
tein Nielsen, geladen met hout, op de
Noorderhaaks vervallen. Is den 18 October uit
elkander geslagen". 18 oktober:"De Spaansche
brik Napoleon, kapitein Vincente de Basterrichia,
met tabak, sigaren en suiker van Havannah
(Cuba) naar Hamburg. De equipage is door
middel van schuiten en loodsboot gered. Het
vaartuig is geheel uit elkander geslagen".
22 oktober:"Door den kapitein P.A. de Boer,
voerende het stoomschip Beretrice, op de hoog
te van Kamperduin, door het volk verlaten, in
zee drijvende gevonden en te Nieuwediep bin
nen gebragt het Noordsche brikschip Reso-
lution, geladen met hout, gevoerd geweest door
kapitein O. Hansen.
Volgens later ingekomen berigt zijn de opva
renden door een ander vaartuig opgenomen en
te Antwerpen aan wal gebragt".
23 oktober:"Door kapitein J.R. Bakker, voe
rende het stoomschip Nina, op 11 mijlen WZW
van Egmond, in zee drijvende gevonden: het
door het volk verlaten Noordsche brikschip
Infatijable, zonder grooten mast en geladen met
hout. Het vaartuig was gevoerd geweest door
kapitein L.C. Larsen en bestemd van Lulea naar
Duinkerken. De bemanning is door een ander
schip opgenomen".
De sleepdienst aan het Nieuwediep wilde en
kreeg een nieuwe bepaling in het reglement
met betrekking tot het sleeploon (waarvan een
vijfde voor de bemanning) voor schepen in
nood -"juist ter aanmoediging tot het bewijzen
van buitengewone diensten, waaraan veel
inspanning en gevaar is verbonden".
MILITIE EN SCHUTTERIJ
Den Helder diende dit jaar 51 dienstplichtigen
te leveren, terwijl de lichting 189 jongeman
nen omvatte. Van de 130 gekeurden waren er
veertien onder de maat, dat wil zeggen kleiner
dan 1.55 meter.
De Helderse schutterij had een sterkte van 427
man, waarvan zeven officieren en 282 actieve
schutters. Het "Artillerie-vrijkorps' telde 125
werkende leden. "Gedurende den zomer had
den de exercitiën met het geschut wekelijks
plaats. Aan het schijfschieten werd door 76
manschappen deelgenomen.
Op 8 Augustus werd een concours gehouden
en het vrijkorps nam deel aan de nationale wed
strijd te de Bildt".