J45 ?>1 gende compromis uit: de belasting op het gemaal zou met tien procent verlaagd worden en de begrotingspost voor onderhoud van straten teruggebracht. Toen werden de voorgedragen heffingen alsnog goedgekeurd tot 31 december 1871. Wat was in 1869 eigenlijk de opbrengst van de gemeentelijke accijnsen? Welnu een niet gering bedrag van 90.400, waarvan 33.670, op gedistilleerd (sterke drank), ruim 12.000, op vlees en bijna 40.000,- op meel. Turf bracht 4.600, op. Het gemeentebestuur had dan wel een tijdelijke overwinning geboekt, maar de vele Jutters met de lagere inkomens betaalden een deel van het gelag middels de heffingen op eerste levens behoeften als brood en turf. Een (veel) hogere Hoofdelijke Omslag, die meer naar het inkomen geheven werd, zou rechtvaardiger geweest zijn. Maar ja, wie zaten er in de gemeenteraad? Juist, niet degenen met de bescheiden inkomens, want er was nog lang geen algemeen kiesrecht. OPENBARE VEILIGHEID Het Helderse politiecorps bestond in 1869 uit een commissaris, een inspecteur, zeven agen ten (waaronder vier tijdelijke), zes veldwach ters en dertig nachtwachts "behoorende tot de politie". Er was dus in ieder geval 's nachts veel "blauw op straat". Strandingen 7 januari:"Het Amerikaanse barkschip Ada, gevoerd geweest door kapitein C.L. Murphy, met spoorijzers van Middlesbrough en Tees naar New-York, tehuis behoorende te Yarmouth, Nova-Scotia en Canada, was door het volk ver laten, in de Noordzee drijvende gevonden en door Engelsche visschersvaartuigen binnenge- bragt. Het scheepsvolk is, volgens later inge komen berigt, door een ander vaartuig gered". 3 juni:"Een wrak, geladen met hout, genaamd Perle de Nantes. oktober:"Het Noordsche schip Judith. kapi tein Nielsen, geladen met hout, op de Noorderhaaks vervallen. Is den 18 October uit elkander geslagen". 18 oktober:"De Spaansche brik Napoleon, kapitein Vincente de Basterrichia, met tabak, sigaren en suiker van Havannah (Cuba) naar Hamburg. De equipage is door middel van schuiten en loodsboot gered. Het vaartuig is geheel uit elkander geslagen". 22 oktober:"Door den kapitein P.A. de Boer, voerende het stoomschip Beretrice, op de hoog te van Kamperduin, door het volk verlaten, in zee drijvende gevonden en te Nieuwediep bin nen gebragt het Noordsche brikschip Reso- lution, geladen met hout, gevoerd geweest door kapitein O. Hansen. Volgens later ingekomen berigt zijn de opva renden door een ander vaartuig opgenomen en te Antwerpen aan wal gebragt". 23 oktober:"Door kapitein J.R. Bakker, voe rende het stoomschip Nina, op 11 mijlen WZW van Egmond, in zee drijvende gevonden: het door het volk verlaten Noordsche brikschip Infatijable, zonder grooten mast en geladen met hout. Het vaartuig was gevoerd geweest door kapitein L.C. Larsen en bestemd van Lulea naar Duinkerken. De bemanning is door een ander schip opgenomen". De sleepdienst aan het Nieuwediep wilde en kreeg een nieuwe bepaling in het reglement met betrekking tot het sleeploon (waarvan een vijfde voor de bemanning) voor schepen in nood -"juist ter aanmoediging tot het bewijzen van buitengewone diensten, waaraan veel inspanning en gevaar is verbonden". MILITIE EN SCHUTTERIJ Den Helder diende dit jaar 51 dienstplichtigen te leveren, terwijl de lichting 189 jongeman nen omvatte. Van de 130 gekeurden waren er veertien onder de maat, dat wil zeggen kleiner dan 1.55 meter. De Helderse schutterij had een sterkte van 427 man, waarvan zeven officieren en 282 actieve schutters. Het "Artillerie-vrijkorps' telde 125 werkende leden. "Gedurende den zomer had den de exercitiën met het geschut wekelijks plaats. Aan het schijfschieten werd door 76 manschappen deelgenomen. Op 8 Augustus werd een concours gehouden en het vrijkorps nam deel aan de nationale wed strijd te de Bildt".

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1996 | | pagina 33