VERANDERD STRAATBEELD 12-8 ik Nadat Former op 11 december 1863 had aan gedrongen op een beslissing liet de commissa ris weten dat de Staten tot heden tevergeefs gewacht hadden op het door De Vaan in het vooruitzicht gestelde verzoek. Hij verzocht B. W. daarom omtrent de te nemen beschikking op het adres van De Vaan nader te willen die nen van consideratie en advies. B. W. speelden de zwarte Piet naar Former. Zij adviseerden de Staten in hun schrijven van 17 december "wij menen echter dat tegen die intrekking ondanks de gedane opzegging, en zonder dat De Vaan de intrekking verzoekt, bezwaren bestaan. In dat geval geven wij u in overweging aan C. Former te kennen te geven dat zonder een verzoek tot intrekking van hem EN De Vaan en zo lang zij niet in gebreke blij ven om de dienst uit te voeren, de tegenwoor dige concessie van kracht blijft. Een intrekking der concessie zou voor De Vaan, zo lang hij niet in gebreke blijft om de dienst uit te oefenen een grief kunnen zijn, temeer omdat hij de intrekking niet verlangt. "Wij mogen UHEdg niet verzwijgen dat Former en De Vaan ogenschijnlijk elkander genegen zijn. Wanneer Former nu enig antwoord ontvangt in de geest zo als hiervoren door ons is gezegd, twijfelen wij niet of hij zal zijn doel op een andere wijze met De Vaan trachten te verkrijgen". Bij schrijven van 23 december 1863 zond de commissaris een dispositie van gelijke datum van de Staten met verzoek dezelve, na kennis neming aan C. Former uit te reiken. Toen ik onlangs weer eens een flinke vracht boodschappen uit de auto naar binnen sjouw de, vroeg ik mij af hoe we dat toch deden toen we nog geen auto hadden. En toen realiseerde ik me opeens dat we dat toen ook helemaal niet hoefden te doen, omdat alles aan huis werd bezorgd. Hoe ging dat in die jaren? Mochten de problemen hierna niet door de betrokkenen zijn opgelost, dan gebeurde dit wel door de opening van de spoorlijn Den Helder - Alkmaar in 1865, die aan alle vervoerspro blemen, ook bij besloten water, een einde maakte. Dirk de Vaan was van beroep voerman. Daarbij verhuurde hij paarden en rijtuigen. In de Heldersche en Nieuwedieper Courant van 14 juni 1863 adverteerde hij als verhuurder van rijtuigen, vigelantes en rouwkoetsen en had hij ruime gelegenheid voor stalling. Hij overleed op 19 september 1882 op 78 jarige leeftijd. Het verhaal deed eertijds de ronde dat Dirk een stille genieter was van een borreltje en dat hij een frequent bezoeker was van een herberg in Oud Den Helder. Op zekere dag verscheen hij daar met een kistje onder de arm. Hij bestelde zijn vaste recept en schoof het kistje onder de tafel. Onder gezellig gepraat vervloog de tijd totdat de klok vijf uur sloeg en Dirk plots opsprong, zijn kistje opnam en zich haastte naar de Algemene Begraafplaats, naar Simon Zwaan. Het kistje bevatte het lijkje van een pasgeboren baby dat hij volgens opdracht bij Zwaan had moeten bezorgen, maar de poort was gesloten en bleef gesloten en ging Dirk met zijn kistje huiswaarts. Hadden B. W. dan toch gelijk met hun twijfels aan zijn soliditeit? Daar was 's morgens allereerst de melkman met zijn melk en zuivelprodukten. Hij mat de losse melk keurig af en deed het in de hem aange reikte melkkoker. Wat later kwam de bakker. Die mocht zijn brood niet vóór 10 uur verkopen. Drie maal in de week kwam de groenteboer. Hij somde bij iedere klant met een sneltrein- M.M.J. HOOGENBOSCH Bron: Gemeenterachief Den Helder.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1996 | | pagina 16