VERANDERD STRAATBEELD
12-8 ik
Nadat Former op 11 december 1863 had aan
gedrongen op een beslissing liet de commissa
ris weten dat de Staten tot heden tevergeefs
gewacht hadden op het door De Vaan in het
vooruitzicht gestelde verzoek. Hij verzocht B.
W. daarom omtrent de te nemen beschikking
op het adres van De Vaan nader te willen die
nen van consideratie en advies.
B. W. speelden de zwarte Piet naar Former.
Zij adviseerden de Staten in hun schrijven van
17 december "wij menen echter dat tegen die
intrekking ondanks de gedane opzegging, en
zonder dat De Vaan de intrekking verzoekt,
bezwaren bestaan. In dat geval geven wij u in
overweging aan C. Former te kennen te geven
dat zonder een verzoek tot intrekking van hem
EN De Vaan en zo lang zij niet in gebreke blij
ven om de dienst uit te voeren, de tegenwoor
dige concessie van kracht blijft.
Een intrekking der concessie zou voor De Vaan,
zo lang hij niet in gebreke blijft om de dienst
uit te oefenen een grief kunnen zijn, temeer
omdat hij de intrekking niet verlangt. "Wij
mogen UHEdg niet verzwijgen dat Former en
De Vaan ogenschijnlijk elkander genegen zijn.
Wanneer Former nu enig antwoord ontvangt in
de geest zo als hiervoren door ons is gezegd,
twijfelen wij niet of hij zal zijn doel op een
andere wijze met De Vaan trachten te verkrijgen".
Bij schrijven van 23 december 1863 zond de
commissaris een dispositie van gelijke datum
van de Staten met verzoek dezelve, na kennis
neming aan C. Former uit te reiken.
Toen ik onlangs weer eens een flinke vracht
boodschappen uit de auto naar binnen sjouw
de, vroeg ik mij af hoe we dat toch deden toen
we nog geen auto hadden. En toen realiseerde
ik me opeens dat we dat toen ook helemaal
niet hoefden te doen, omdat alles aan huis werd
bezorgd. Hoe ging dat in die jaren?
Mochten de problemen hierna niet door de
betrokkenen zijn opgelost, dan gebeurde dit wel
door de opening van de spoorlijn Den Helder
- Alkmaar in 1865, die aan alle vervoerspro
blemen, ook bij besloten water, een einde maakte.
Dirk de Vaan was van beroep voerman. Daarbij
verhuurde hij paarden en rijtuigen. In de
Heldersche en Nieuwedieper Courant van 14
juni 1863 adverteerde hij als verhuurder van
rijtuigen, vigelantes en rouwkoetsen en had hij
ruime gelegenheid voor stalling. Hij overleed
op 19 september 1882 op 78 jarige leeftijd.
Het verhaal deed eertijds de ronde dat Dirk een
stille genieter was van een borreltje en dat hij
een frequent bezoeker was van een herberg in
Oud Den Helder. Op zekere dag verscheen hij
daar met een kistje onder de arm. Hij bestelde
zijn vaste recept en schoof het kistje onder de
tafel. Onder gezellig gepraat vervloog de tijd
totdat de klok vijf uur sloeg en Dirk plots
opsprong, zijn kistje opnam en zich haastte naar
de Algemene Begraafplaats, naar Simon
Zwaan. Het kistje bevatte het lijkje van een
pasgeboren baby dat hij volgens opdracht bij
Zwaan had moeten bezorgen, maar de poort
was gesloten en bleef gesloten en ging Dirk
met zijn kistje huiswaarts.
Hadden B. W. dan toch gelijk met hun twijfels
aan zijn soliditeit?
Daar was 's morgens allereerst de melkman met
zijn melk en zuivelprodukten. Hij mat de losse
melk keurig af en deed het in de hem aange
reikte melkkoker. Wat later kwam de bakker.
Die mocht zijn brood niet vóór 10 uur verkopen.
Drie maal in de week kwam de groenteboer.
Hij somde bij iedere klant met een sneltrein-
M.M.J. HOOGENBOSCH
Bron: Gemeenterachief Den Helder.