117 De prijs van schapenwol was zeer hoog in verband met "de stokkende katoenaanvoer door de Burgeroorlog in de Verenigde Staten". VISSERIJ Vanuit Den Helder voeren "7 booten, bemand met ieder 8 personen, ter haringvangst buiten gaats uit; de uitkomsten dezer visscherij wor den gunstig genoemd". Dat in tegenstelling tot de palingvangst. Op de, niet verplichte, af-slag werden door vis sers van elders weer veel rond- en platvis, als mede panharing aangevoerd, voor een totaal bedrag van ruim 82.000 (1863: 36.793). "Door de pachter der visscherij voor de Heldersche kust werden gevangen 700 pon den paling, verkocht tegen 32 de 100 pond, 100 tallen haring, welke 1,52 per tal deden en 200 tallen geep, die 5 per tal opbrach ten". Ook zijn weer wier en schelpen gevist. Uit de bewaarplaats van oesters werden 150.000 grote verkocht tegen de middenprijs van 30 per 1000 en ongeveer 300.000 twee de soort tegen gemiddeld 20. AMBACHTS- EN FABRIEKSNIJVER HEID A.J. van Kelckhoven werd niet herkozen in het bestuur van de Kamer van Koophandel en Fabrieken; Mr. C. Bosch Reitz was wel geko zen, maar bedankte voor de eer. Pas in 1865 volgde de herstemming, waarbij iemand gekozen werd die "niet verkiesbaar bleek geweest te zijn", waarop Van Kelck hoven toch weer aanschoof. Vice-voorzitter werd C. Giltjes. De Jutterstad telde inmiddels zeven "fabrieken": een gasfabriek met 6 werk lieden (loon 8 per week), een houtzaagmo len met drie arbeiders 7-8, "toestand gun stig"), een ko-ren- en trasmolen met twee werklieden 7) en een jongen 2), twee scheepstimmerwerven, een IJzer- en Koper gieterij Grof-smederij met acht werklieden 5-16) en ze-ven jongens 1,50), alsmede een stoommachine van 4 PK en een visdro- gerij die 117 ton geep zoutte. De twee scheeps werven bouwden tezamen twee loodsschuiten en een haringboot, alle drie zeeschepen. HANDEL EN SCHEEPVAART De sleepdienst Heider-Amsterdam v.v., over het Noordhollands kanaal, werkte met "zes sleepschroefboten ieder met 5 man (schipper, machinist, stoker, matroos, lichtmatroos), 's Nachts voer een lege boot door het kanaal ten einde des te spoediger aan de schepen van dienst te zijn". Zo werden 561 zeeschepen ge sleept. G.J. van Leeuwen en G. Swerver Jr. te Alkmaar kregen een vergunning voor een stoombootdienstHelder-Rotterda De Helderse import omvatte nog steeds vooral steenkolen uit Engeland en hout uit Scan-dinavië. Van en naar Den Helder was een druk telegraafver- keer; het Rijkstelegraafkantoor verzond 4876 berichten (waarvan 135 naar Duitsland en 112 naar Engeland) en ontving er 3559 (onder meer 83 uit Engeland). ONDERWIJS Met betrekking tot de nieuwe wet op het mid delbaar onderwijs: "Van hetgeen men te Hel der voornemens is ter uitvoering der wet te doen is ons (Gedep. Staten) nog niets bekend". De gemeentelijke toelage van honderd gulden aan twee "kleine kinderschooltjes' werd inge trokken, maar het Departement Helder der Maatschappij tot Nut van 't Algemeen kreeg een jaarlijkse subsidie van 300 om een "be waarschool' op te richten. Kent u deze rund- en varkensslager met zijn gezin en waar woonde hij in de Oude Helder?

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1995 | | pagina 17