25
MEDISCHE POLITIE
De algehele gezondheidstoestand werd als bij
uitstek gunstig" beoordeeld door het provin
ciebestuur. "Te Helder is onlangs eene gemeen
te-apotheek opgerigt", alsmede een woning
voor de apotheker (klaar op 1 januari 1863,
kosten 4.330).
DOK
"Het nieuwe droogdok was zonder stoornis in
de maand Mei 1862 voltooid.
Na de opruiming van den keermuur in de schip
sluizen van de Rijks-stoomtuigen, die op den
voor het dok liggende aarden dam stonden,
werd met den grond, welke uit de opruiming
van dien dam voortkwam, de aanvulling der
dokmuren hervat.
In de maand Julij werd de ijzeren schipdeur in
het nieuwe drooge dok gebragt, en met gunstig
gevolg beproefd". Maar op 19 september kwa
men er plotseling scheuren in de muren en bar
sten in de gemetselde bodem. Meteen werd het
dok vol water gezet. "De aarden dam, waarvan
de verdere opruiming terstond gestaakt was,
werd herlegd om de staat van het dok te kun
nen onderzoeken".
Voorts werd de levering van een plaatijzeren
draaibrug over de voorhaven (doorvaartwijdte
22 meter) der zeedoksluis aanbesteed en ruim
1100 meter spoorweg en 680 meter straatweg
aangelegd om "het verkeer van de verschillen
de werkplaatsen met het oude dok gemakkelijk
te maken".
P. van Vlissingen kreeg vergunning voor een
derde stoomsleper voor het in- en uit-, alsme
de van de ene naar de andere plaats slepen in
het Nieuwediep. Twee nieuwe stoomboten kwa
men in de vaart: de Noordzee op de route
Amsterdam-Den Helder en de Zaanstroom nr.2
voor de verbinding Zaandam-Den Helder.
J. van der Haagen en de weduwe J.J. Quinterne,
alsmede S. Nijman kregen een concessie voor
de wagendienst Haarlem- 't Nieuwe Diep bij
"besloten water" (m.a.w. als het Noordhollands
kanaal dichtgevroren was of er anderszins niet
gevaren kon worden). Normaal ging deze dienst
van Alkmaar naar Haarlem; concessionaris was
IJ.Zwart, huisvrouw van C. van der Haagen.
In dit (nog steeds bestaande) gebouw aan de Kerkgracht, hoek Van Galenstraat,
werd de gemeente-apotheek gevestigd