HOLLANDSCHE
IJzeren Spoorweg - Maatschappij.
WINTERDIENST.
Aanvang 15 October 1890.
DIENSTBiLJIETTEIV, aanwijzende de uren
van vertrek en aankomst der treinen, zijn
aan alle Stations en Bestel kantoren verkrijg
baar (groote 20 cents en kleine a 5 cents).
Evenzoo zal binnen eenige dagen verkrijg
baar zijn de officiëele Gids voor 10 cents.
De Administrateur,
17
scheepje was niet in Frankrijk, maar in
Oostende in de Zuidelijke Nederlanden opge
bracht. En daar had de Franse regering geen
zeggenschap. De Zuidelijke Nederlanden
behoorden toen tot Oostenrijk, en Frankrijk en
Oostenrijk waren weliswaar bondgenoten,
maar... men hoopte dat de Nerlandse regering
zou begrijpen dat... Natuurlijk begreep onze
regering dat, want we wilden wel héél graag
neutraal blijven. Van der Aa (1848) vermeldt
dat de Staatse gezant aan het Franse hof met
moeite de teruggave van schip en lading wist
te bewerkstelligen.
Batterijen
Uiteraard werden er ook passende maatregelen
getroffen: er werd een batterij geplaatst op het
Noordduin, het latere Kaaphoofd, en één bij 's
Lands Magazijn op de Helderse Zeedijk. Van
hieruit zou men met een zevental te plaatsen
18-ponder kanonnen de doorvaartroute tot dicht
onder de Texelse kust kunnen bestrijken.
Toen de opziender van 's Lands Werken Pieter
Harge nog geen tien jaar later, in januari 1766,
eens ging kijken, bleken de vloeren van de bat
terijen verrot en de ijzeren kanonnen verroest...
Alleen de bronzen exemplaren waren nog
intact.
J.T. BREMER
Literatuur:
H. Schoorl en J.T. Bremer, Volk aan het
Marsdoep, 1983, blz. 51 e.v. en 74 e.v.
A.J. van der Aa, Aardrijkskundig woordenboek
der Nederlanden, deel XI, 1848, blz. 108.