HOLLANDSCHE IJzeren Spoorweg - Maatschappij. WINTERDIENST. Aanvang 15 October 1890. DIENSTBiLJIETTEIV, aanwijzende de uren van vertrek en aankomst der treinen, zijn aan alle Stations en Bestel kantoren verkrijg baar (groote 20 cents en kleine a 5 cents). Evenzoo zal binnen eenige dagen verkrijg baar zijn de officiëele Gids voor 10 cents. De Administrateur, 17 scheepje was niet in Frankrijk, maar in Oostende in de Zuidelijke Nederlanden opge bracht. En daar had de Franse regering geen zeggenschap. De Zuidelijke Nederlanden behoorden toen tot Oostenrijk, en Frankrijk en Oostenrijk waren weliswaar bondgenoten, maar... men hoopte dat de Nerlandse regering zou begrijpen dat... Natuurlijk begreep onze regering dat, want we wilden wel héél graag neutraal blijven. Van der Aa (1848) vermeldt dat de Staatse gezant aan het Franse hof met moeite de teruggave van schip en lading wist te bewerkstelligen. Batterijen Uiteraard werden er ook passende maatregelen getroffen: er werd een batterij geplaatst op het Noordduin, het latere Kaaphoofd, en één bij 's Lands Magazijn op de Helderse Zeedijk. Van hieruit zou men met een zevental te plaatsen 18-ponder kanonnen de doorvaartroute tot dicht onder de Texelse kust kunnen bestrijken. Toen de opziender van 's Lands Werken Pieter Harge nog geen tien jaar later, in januari 1766, eens ging kijken, bleken de vloeren van de bat terijen verrot en de ijzeren kanonnen verroest... Alleen de bronzen exemplaren waren nog intact. J.T. BREMER Literatuur: H. Schoorl en J.T. Bremer, Volk aan het Marsdoep, 1983, blz. 51 e.v. en 74 e.v. A.J. van der Aa, Aardrijkskundig woordenboek der Nederlanden, deel XI, 1848, blz. 108.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1994 | | pagina 17