kinderen en bejaarden) en 154 tijdelijk, meestal losse arbeiders met grote gezinnen. De totale uit gaven voor armenzorg bedroegen 17.500. OPENBARE VEILIGHEID De commissaris van politie en waterschout C. Smit kwam te overlijden, in zijn plaats werd „de Heer A.C. Boonzajer van Hellevoetsluis" be noemd. Het aantal nachtwachts, een soort poli tiemannen die 's nachts voor orde en mst moes ten zorgen, werd uitgebreid met zes man, „onder bepaling dat zij om den anderen nacht zullen dienst doen". Waarschijnlijk moesten zij er dus nog een baantje bij hebben om te kunnen leven. STRANDINGEN 10 mei: „een oude in zinkende staat gevonden verlaten Urker vischschuit". 14 november: „De Russische bark Alcyon, kapt. T.Molm, geladen met deelen. De Belgische vischsloep Tombola, schipper Dackmijn. De Engelsche vischsloep Y.Y.438. Van deze drie schepen is de bemanning gered. De Vlaardinger vischhoeker nr. 23/24. Dit vaar tuig is geheel verbrijzeld. Van de opvarenden zijn vier lijken uit zee opgevischt. Een onbekende kof of schoener. Dit schip is dadelijk bij de stranding verbrijzeld. Al de op varenden zijn daarbij omgekomen. De Engelsche vischsloep Vergon, kapt.S.Fuller, verlaten in zee gevonden en te Nieuwediep bin- nengebragt. De equipage heeft zich in de boot gered. De Engelsche vischsloep Success, verlaten en masteloos in zee gevonden en te Nieuwediep binnen gebragt. De equipage is in zee opgeno men en in Engeland aan wal gezet. 23 november: „Een gedeelte van de Pruisische oorlogskorvet Amazone". Uit zee zijn dit jaar acht lijken opgevist of aangespoeld. Uit de lijst van strandingen en schipbreuken „blijkt genoeg zaam welk eene ramp de storm van 14 November geweest is. De winddrukking was daarbij groot- er dan men sedert de oprigting van den wind drukmeter te Helder 1849, LFvL) ooit heeft waar genomen, namelijk 122 pond per vierk.el, terwijl de barometerstand daalde tot 731.55 m.m.". BRANDEN Een achterhuis; twee spuiten (een van de artil lerie) ingezet, schade 400. Een schoorsteen, geen spuit. Een turfboet, geen spuit, schade 100. Een woonhuis, geblust met twee spui ten, schade 2400, maar huis en inboedel waren verzekerd. Tenslotte brandde de kombuis van een brik in de haven uit. WATERSTAAT Aan het Noordhollands kanaal werden bij Koegras en „in het gedeelte Nieuwediep" tal van verbeteringen aangebracht, op kosten van de provincie. Door de Koopvaarderssluis gingen 138 zee zeilschepen meer en 16 stoomboten minder dan in 1860. De hulpsluis in het Nieuwe Werk ver werkte 3182 binnenvaartuigen en 87 met kruit geladen schepen. Door de brug van de Koop vaardersbinnenhaven voeren 452 schepen, waarvan 248 naar en 204 van het marine-eta blissement Willemsoord. De stoomsleepvaartmaatschappij sleepte (met zes slepers) 201 zeeschepen (95.044 ton) naar het Nieuwediep en 338 zeeschepen (128.905 ton) naar de zijde van Amsterdam. In de haven het Nieuwe Diep en aan het Heldersch kanaal werden (weer) tal van verbe teringen uitgevoerd. „Een gedeelte van het binnenbeloop in den berm van den Helderschen zeedijk bij het wier- hoofd werd aan de Militaire genie afgestaan, tot den bouw van een verbruikmagazijn". Voorts is vergunning verleend „om van een strook gronds aldaar (tussen het wierhoofd en dijkpaal 73) gebruik te maken tot het aanleggen van eenen rijweg en van eene bergplaats voor strandgoederen". WEGEN „Het ophoogen van straten en pleinen in de Nieuwstad en het leggen van voetstraten aldaar is in 1861 voortgezet, en tevens (is) een zand- kist gemaakt in den weg van Onrust tot den straatweg der Zuidgracht". „Wat den aanleg van nieuwe spoorwegen be treft, valt te vernielden, dat men onmiddellijk 105

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1994 | | pagina 25