kinderen en bejaarden) en 154 tijdelijk, meestal
losse arbeiders met grote gezinnen. De totale uit
gaven voor armenzorg bedroegen 17.500.
OPENBARE VEILIGHEID
De commissaris van politie en waterschout C.
Smit kwam te overlijden, in zijn plaats werd „de
Heer A.C. Boonzajer van Hellevoetsluis" be
noemd. Het aantal nachtwachts, een soort poli
tiemannen die 's nachts voor orde en mst moes
ten zorgen, werd uitgebreid met zes man, „onder
bepaling dat zij om den anderen nacht zullen
dienst doen". Waarschijnlijk moesten zij er dus
nog een baantje bij hebben om te kunnen leven.
STRANDINGEN
10 mei: „een oude in zinkende staat gevonden
verlaten Urker vischschuit".
14 november: „De Russische bark Alcyon, kapt.
T.Molm, geladen met deelen. De Belgische
vischsloep Tombola, schipper Dackmijn. De
Engelsche vischsloep Y.Y.438. Van deze drie
schepen is de bemanning gered.
De Vlaardinger vischhoeker nr. 23/24. Dit vaar
tuig is geheel verbrijzeld. Van de opvarenden
zijn vier lijken uit zee opgevischt.
Een onbekende kof of schoener. Dit schip is
dadelijk bij de stranding verbrijzeld. Al de op
varenden zijn daarbij omgekomen.
De Engelsche vischsloep Vergon, kapt.S.Fuller,
verlaten in zee gevonden en te Nieuwediep bin-
nengebragt. De equipage heeft zich in de boot
gered.
De Engelsche vischsloep Success, verlaten en
masteloos in zee gevonden en te Nieuwediep
binnen gebragt. De equipage is in zee opgeno
men en in Engeland aan wal gezet.
23 november: „Een gedeelte van de Pruisische
oorlogskorvet Amazone". Uit zee zijn dit jaar
acht lijken opgevist of aangespoeld. Uit de lijst
van strandingen en schipbreuken „blijkt genoeg
zaam welk eene ramp de storm van 14 November
geweest is. De winddrukking was daarbij groot-
er dan men sedert de oprigting van den wind
drukmeter te Helder 1849, LFvL) ooit heeft waar
genomen, namelijk 122 pond per vierk.el, terwijl
de barometerstand daalde tot 731.55 m.m.".
BRANDEN
Een achterhuis; twee spuiten (een van de artil
lerie) ingezet, schade 400. Een schoorsteen,
geen spuit. Een turfboet, geen spuit, schade
100. Een woonhuis, geblust met twee spui
ten, schade 2400, maar huis en inboedel waren
verzekerd. Tenslotte brandde de kombuis van
een brik in de haven uit.
WATERSTAAT
Aan het Noordhollands kanaal werden bij
Koegras en „in het gedeelte Nieuwediep" tal
van verbeteringen aangebracht, op kosten van
de provincie.
Door de Koopvaarderssluis gingen 138 zee
zeilschepen meer en 16 stoomboten minder dan
in 1860. De hulpsluis in het Nieuwe Werk ver
werkte 3182 binnenvaartuigen en 87 met kruit
geladen schepen. Door de brug van de Koop
vaardersbinnenhaven voeren 452 schepen,
waarvan 248 naar en 204 van het marine-eta
blissement Willemsoord.
De stoomsleepvaartmaatschappij sleepte (met
zes slepers) 201 zeeschepen (95.044 ton) naar
het Nieuwediep en 338 zeeschepen (128.905
ton) naar de zijde van Amsterdam.
In de haven het Nieuwe Diep en aan het
Heldersch kanaal werden (weer) tal van verbe
teringen uitgevoerd.
„Een gedeelte van het binnenbeloop in den
berm van den Helderschen zeedijk bij het wier-
hoofd werd aan de Militaire genie afgestaan,
tot den bouw van een verbruikmagazijn". Voorts
is vergunning verleend „om van een strook
gronds aldaar (tussen het wierhoofd en dijkpaal
73) gebruik te maken tot het aanleggen van
eenen rijweg en van eene bergplaats voor
strandgoederen".
WEGEN
„Het ophoogen van straten en pleinen in de
Nieuwstad en het leggen van voetstraten aldaar
is in 1861 voortgezet, en tevens (is) een zand-
kist gemaakt in den weg van Onrust tot den
straatweg der Zuidgracht".
„Wat den aanleg van nieuwe spoorwegen be
treft, valt te vernielden, dat men onmiddellijk
105