Eerste bestrating in
Spoorstraat aangelegd
Den Helder 1850 - 1890:
een demografische en
economische verkenning
Wie in het ten einde spoedende seizoen van uit
de Spoor- of Keizerstraat het Spoorwegstation
wilde bereiken vond daar heel dikwyls een
modderigen, voor dames haast onbegaanbaren
weg? 't Mag daarom als een belangryke ver
betering gelden dat door de goede zorg van het
Gemeentebestuur een bestrating is aangelegd
van de ryweg langs het Hotel Bellevue naar het
Stationsplein.
Kleine diensten onderhouden de vriendschap,
zegt het spreekwoord, en ook deze schynbaar
niet gewichtige dienst, aan T publiek bewezen,
zal ongetwyfeld door zeer velen, vooral bij nat
weder, gewaardeerd worden.
Vry van sjouwen en ook voordelig, is een Vat
Duinwater, van D. Makelaar, Kuiperstraat. 22
April 1893.
Te Huur.
een Bovenhuis voor een klein gezin a F 1,50.
Adres Koningstraat 3.
Te Huur.
Een bovenwoning a 75 cent per week.
Bureau van dit blad.
Spelling letterlijk overgenomen door de heer J.
Leen. (Uit het "Vliegend Blaadje" van Woens
dag 22 maart 1893)
De schenkingenlijst in ons decembernummer
van 1993 bevatte o.a. een studie over de be
schreven historie betreffende Den Helder door
ons medelid, de heer Ruud Claessen.
Het betreft een demografische en economisch-
historische verkenning over de periode van 1850
- 1890 met tabellen en grafieken uitgebracht
aan de vakgroep economische en sociale ge
schiedenis van de gemeentelijke universiteit van
Amsterdam. De schrijver belicht het verloop
van het inwonertal van onze gemeente tussen
1850 en 1890 door middel van een reconstruc
tie van de werkgelegenheids-structuur van de
stad.
Een tijdsbestek dat gedeeld kan worden in de
periode 1850 - 1870, waarin Den Helder ver
stedelijkte door de toename van de bevolking
en de toename van de werkgelegenheid, en de
periode 1870 - 1890 waarin de groei van de
bevolking achterbleef bij de toename van de
landelijke bevolking, veroorzaakt door de terug
loop van de werkgelegenheid na de opening van
het Noordzeekanaal.
Terwijl onze stad in die perioden van zijn stu
wende economische sectoren (de havenwerk
gelegenheid in verband met de koopvaardij) ver
loor, versterkte zich de werkgelegenheid van
wege de overheid, met name de marine. Deze
ontwikkeling en de gunstige ontwikkeling van
de visserij behoedde Den Helder in de jaren
tachtig van de negentiende eeuw voor een drei
gende economische dood. Voor hen die geïnte
resseerd zijn in de ups en downs van onze woon
plaats een interessant en aanbevelenswaardig
werk waarmee wij de samensteller gaarne geluk
wensen.
M.M.J.H.
65
Speent ma»