Noord-Holland en was onder meer bestuurslid
van het Burgerlijk Armbestuur, mede-directeur
van de Nutsspaarbank, commissaris van de N.V.
"Zeebad Huisduinen" en van de N.V. "Esona",
die bootdiensten op Alkmaar en Amsterdam
onderhield. Voorts bekleedde Bok van 1901 tot
1925 de functie van lid-werkgever in de Raad
van Beroep voor de Ongevallenverzekering.
Zijn algemene bekendheid in en buiten Den
Helder leidde ertoe, dat zijn werf in de volks
mond bekend stond als de werf van Bok.
CONCURRENTIE
Intussen bleef Bok enige concurrentie ondervin
den van de werf "De Hoop", die zich voorna
melijk toelegde op reparatie-werk. Tot de werk
nemers van deze ietwat verwaarloosde werf
behoorde de mast- en blokmaker Klaas Visser,
wiens broer Willem werkzaam was op de werf
van Metz op Urk. Na een loonconflict in 1923
ging Willem daar met ontslag om nieuw
emplooi te vinden in Den Helder. Samen met
zijn broer nam hij de werf "De Hoop" over van
de toenmalige eigenaar Zur Mühlen. De gebroe
ders Visser zagen kans, het bedrijf een meer
gezonde basis te geven door zich te specialise
ren in reparaties voor de houten bottervloot.
Toen Egbert Jan Bok enkele jaren later zijn werf
"De Lastdrager" te koop aanbood, twijfelden
Klaas en Willem Visser geen ogenblik. Zij
namen de werf over, juist in de periode waarin
de stalen vissersschepen in zwang kwamen.
Steeds bedacht op de technische ontwikkelingen
in hun bedrijfstak schaften zij tien elektromoto
ren aan om de schepen op de helling te kunnen
trekken. Ook werden verscheidene elektrische
en autogene lasapparaten aangeschaft. Zonder
deze aanschaffingen had het bedrijf niet kunnen
opboksen tegen de bedrijven in het oosten des
lands, waar het loonpeil aanzienlijk lager was.
EIGEN KOERS
De moeilijke jaren dertig, gevolgd door de
Tweede Wereldoorlog, werden door de werf
overleefd. De gebroeders hielden het oog op de
toekomst, waarbij hun inzichten uiteen bleken te
lopen. Zij besloten, ieder voor zich verder te
gaan. Klaas "in het hout" en Willem "in het
staal" op "De Lastdrager". Tuk op bijnamen
sprak de volksmond al gauw over Houten Klaas
en IJzeren Willem. Beide bedrijven hadden
geen klagen over opdrachten. Buitgemaakte
Duitse patrouillescheepjes werden tot vissers
schepen omgebouwd en van stalen huidplaten