Noord-Holland en was onder meer bestuurslid van het Burgerlijk Armbestuur, mede-directeur van de Nutsspaarbank, commissaris van de N.V. "Zeebad Huisduinen" en van de N.V. "Esona", die bootdiensten op Alkmaar en Amsterdam onderhield. Voorts bekleedde Bok van 1901 tot 1925 de functie van lid-werkgever in de Raad van Beroep voor de Ongevallenverzekering. Zijn algemene bekendheid in en buiten Den Helder leidde ertoe, dat zijn werf in de volks mond bekend stond als de werf van Bok. CONCURRENTIE Intussen bleef Bok enige concurrentie ondervin den van de werf "De Hoop", die zich voorna melijk toelegde op reparatie-werk. Tot de werk nemers van deze ietwat verwaarloosde werf behoorde de mast- en blokmaker Klaas Visser, wiens broer Willem werkzaam was op de werf van Metz op Urk. Na een loonconflict in 1923 ging Willem daar met ontslag om nieuw emplooi te vinden in Den Helder. Samen met zijn broer nam hij de werf "De Hoop" over van de toenmalige eigenaar Zur Mühlen. De gebroe ders Visser zagen kans, het bedrijf een meer gezonde basis te geven door zich te specialise ren in reparaties voor de houten bottervloot. Toen Egbert Jan Bok enkele jaren later zijn werf "De Lastdrager" te koop aanbood, twijfelden Klaas en Willem Visser geen ogenblik. Zij namen de werf over, juist in de periode waarin de stalen vissersschepen in zwang kwamen. Steeds bedacht op de technische ontwikkelingen in hun bedrijfstak schaften zij tien elektromoto ren aan om de schepen op de helling te kunnen trekken. Ook werden verscheidene elektrische en autogene lasapparaten aangeschaft. Zonder deze aanschaffingen had het bedrijf niet kunnen opboksen tegen de bedrijven in het oosten des lands, waar het loonpeil aanzienlijk lager was. EIGEN KOERS De moeilijke jaren dertig, gevolgd door de Tweede Wereldoorlog, werden door de werf overleefd. De gebroeders hielden het oog op de toekomst, waarbij hun inzichten uiteen bleken te lopen. Zij besloten, ieder voor zich verder te gaan. Klaas "in het hout" en Willem "in het staal" op "De Lastdrager". Tuk op bijnamen sprak de volksmond al gauw over Houten Klaas en IJzeren Willem. Beide bedrijven hadden geen klagen over opdrachten. Buitgemaakte Duitse patrouillescheepjes werden tot vissers schepen omgebouwd en van stalen huidplaten

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1993 | | pagina 14