BEDRIJVIGHEID IN DEN HELDER 44 en de Oostzee "geligt" [en met kleinere sche pen of vlotten verder getransporteerd]. De han del in "Noordsch hout" [uit Zweden en Noorwegen] heeft zich, evenals de steenkolen handel [uit Groot-Brittannië], grotendeels uit Amsterdam naar Den Helder verplaatst. C. en J. Avis krijgen toestemming om een tweede boot in de vaart te brengen voor hun stoomboot- dienst tussen Zaandam en het Nieuwediep. ARMWEZEN In het algemeen is de armoede in 1859 niet toe genomen, als gevolg van de lagere prijs van levensmiddelen en "voortdurend werk voor den arbeidsman tegen hoogere dagloonen dan vroe ger". Voor Den Helder gaat dat niet helemaal op, zoals we gezien hebben. Wel zou in deze plaats "met het einde van 1859 de bestaande werkinrigting worden opgeheven". Bij de parti culiere beleenbank zijn meer panden beleend en gelost dan in 1858. Vermoedelijke oorzaak is volgens het provinciebestuur "de aanwezigheid van een groot getal arbeiders bij rijkswerken". Van de hand van ons medelid Marinus Vermoo- ten verscheen bij de negentigjarige kantoor boekhandel en drukkerij Egner (ook lid) een nieuwe publikatie genaamd "Bedrijvigheid in Den Helder". Het boek bevat een interessante revue van ongeveer 90 bedrijven die met meer of minder succes het aanzien van de stad bepaalden. De ups en downs die de welvaart begeleiden wor den hierin op prettige wijze in beeld gebracht. Allerlei ondernemers worden beschreven van visserij tot scheepsbouw, van kleding- en schoenzaken tot brood- en banketbakkerijen, van aannemers tot bankiers. Vermooten wandelt met de lezer langs de grachten en straten van de stad en vertelt van de ondernemers en hun families. ONDERWIJS De schoolopziener keurt de openbare lagere school te Huisduinen af omdat het schoollokaal schadelijk voor de gezondheid is, dan wel onvoldoende ruimte biedt. Dat alle kinderen in één lokaal zaten was toen heel normaal. Onvoldoende ruimte in de schoollokalen is trouwens een meer algemeen probleem in het Helder van 1859, in verband met de groei van het inwonertal en de zuinigheid van het gemeentebestuur. Het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) te Willemsoord telt: voor de zeedienst: 3e stu diejaar: 29 adelborsten, 2e studiejaar: 40 en le studiejaar: 44; voor het corps mariniers: 4; voor de scheepsbouw in Nederland 3 en voor die in O. Indië ook 3 adelborsten. Totaal: 123. Aan de lagere industrieschool (van 't Nut van 't Algemeen) hebben 47 jongelingen met goed gevolg onderwijs genoten. De tekenschool heeft dit jaar 44 leerlingen en de zeevaartschool van J. Leijer: 24, waarvan vier met succes in Amsterdam examen doen. Zo ontmoeten wij Heinrich Egner in de Keizer straat, stalhouderij Thijssen in de Spoorstraat, het schildersbedrijf Hoogerduyn (één van de oudste alhier gevestigde bedrijven) en veel anderen. Een volledige opsomming is in dit korte bestek niet mogelijk maar we missen toch één van onze oudste banketbakkerijen die in 1860 aan de Bassingracht werd gevestigd en nu succesvol in de Beatrixstraat door de vijfde generatie wordt voortgezet! Evengoed feliciteren wij de schrijver met zijn nieuwste werk (dat naar meer doet verlangen!) en vertrouwen dat velen van dit fraai uitgege ven en interessant geïllustreerde boek kennis zullen nemen. M.M.J.H.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1993 | | pagina 12