HERSTELPLAATS VOOR 'S-LANDS VLOOT: voorloper van Rijkswerf Willemsoord De "verhuizing" van de Rijkswerf Willems oord naar de oostzijde van het Nieuwediep was de aanleiding tot het verschijnen van een interessant stuk geschiedschrijving over de periode die aan de fase "Willemsoord" voorafging. Auteur Maarten Bakker gaf zijn boek de titel "Herstelplaats voor 's-Lands Vloot-van het Nieuwe Werk naar Rijkswerf Willemsoord". De Rijkswerf Willemsoord -sedert 1822 geves tigd in Den Helder- was na de opheffing van andere marinewerven in de 19e en 20ste eeuw het grootste onderhoudsbedrijf van de Konin klijke Marine geworden. In de loop der jaren groeide het personeelsbestand tot bijna 2000 man. In de periode na de Tweede Wereldoorlog bleek langzaam maar zeker, dat dit omvang rijke bedrijf niet efficiënt genoeg meer werkte. Het personeelsbestand was uiteindelijk te groot en het bedrijf in materieel opzicht verouderd. Bovendien was het terrein te klein geworden, zodat reeds in 1980 het grote Dok VI op het terrein van de Nieuwe Haven moest worden gebouwd. Bij de overgang van de Rijkswerf Willemsoord naar de oostzijde van het Nieuwe Diep werd veel nieuw materiaal aangeschaft, terwijl het personeelsbestand werd teruggebracht naar ongeveer 1000 man. Het boek "Herstelplaats voor 's-Lands Vloot" echter gaat niet over de verplaatsing van Rijkswerf Willemsoord naar het Nieuwe Haventerrein, maar, zoals de onder titel ook aangeeft, over de periode vóór 1822, dus vóór Willemsoord. Want alvorens deze rijkswerf in gebruik werd genomen, waren er al heel wat herstelwerk zaamheden aan 's-lands schepen van oorlog aan het Nieuwediep verricht op de kielplaats "Het Nieuwe Werk" (1792-1822). En ook aan de tot standkoming van deze "voorloper" van de rijkswerf Willemsoord was al het nodige voor afgegaan. In het eerste hoofdstuk met de wat ondoorzich tige titel "Een nimmer aflatende strijd" wordt in het kort de geschiedenis van de Marsdiep-dor pen Huisduinen en Den Helder en van de haven het Nieuwediep behandeld. Daarna volgt een hoofdstuk getiteld "Het Nieuwe Werk", waarin uitvoerig aandacht wordt besteed aan de verbe teringen van de haven en de diverse plannen voor een geschikte reparatiewerf voor 's-lands schepen van oorlog in de tweede helft van de 18e eeuw. In het derde hoofdstuk worden de organisatie structuren van het Nieuwediep ten tijde van de Bataafse Republiek behandeld, alsmede de gevolgen van de landing der Engelsen en Russen in 1799. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de ontwikkelingen in de jaren ema, met name de totstandkoming van de vesting werken waardoor Den Helder "het Gibraltar van het Noorden" werd. In hoofdstuk V, getiteld "De uitgestelde bevrij ding", wordt uiteengezet waardoor Den Helder onder admiraal VerHuell zoveel later dan overig Holland van de Franse bezetting werd bevrijd. Op het Nieuwe Werk werkten toen ca. 85 man, de meesten erbarmelijk gehuisvest in strohut ten, houten loodsen of afgedankte vaartuigen in de onmiddelijke omgeving van het werk, maar op enige kilometers afstand van de plaats Den Helder (ca. 2000 inwoners). Hoewel de handel in het nieuwe Koninkrijk nog slechts langzaam op gang kwam, was de haven beslist niet uitsluitend bestemd als oor logshaven. Vooral na het gereedkomen van het 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 1993 | | pagina 14